SKANDAL REKLAMA ZA ULTRA ENERDŽI: Navode mlade da piju energetska pića dok se bave sportom

SKANDAL REKLAMA ZA ULTRA ENERDŽI: Navode mlade da piju energetska pića dok se bave sportom printscreen
ponedeljak, 18. 11. 2019. u 17:28
* U ovom promotivnom video-spotu prikazani su mladi košarkaši koji izlaze na teren i koji snagu dobijaju konzumiranjem ovog energetskog napitka pre izlaska na teren * Nadležni treba da se pozabave ovom reklamom i da, ukoliko se dokaže njeno kontradejstvo na konzumente, ona odmah i zabrani, smatraju stručnjaci

Reklamni spot za energetski napitak "ultra enerdži" navodi mlade da se bave sportom i u isto vreme konzumiraju ovaj napitak, što je pogubno za njihovo zdravlje i opasno po život, upozoravaju stručnjaci! Naime, u ovoj skandaloznoj reklami prikazani su mladi košarkaši koji izlaze na teren i kojima treba snaga za borbu, a odjednom je dobijaju konzumiranjem ovog energetskog napitka pre izlaska na teren.

Energetski napici su veoma štetni i nikako se ne preporučuju, pogotovo mladima, trudnicama i hroničnim bolesnicima.
Dr Branka Grujić, lekar opšte prakse

Prema rečima domaćih stručnjaka, ovakvo reklamiranje je u najmanju ruku skandalozno s obzirom na to da se na globalnom nivou vodi borba za zabranu i ograničavanje upotrebe ovih napitaka, koji su u nekim slučajevima čak i smrtonosni zbog velike koncentracije kofeina i šećera ukoliko onaj koji ih konzumira ima problema sa srcem i krvnim pritiskom.

Konkretno, pomenuti "ultra enerdži" u ambalaži od pola litara sadrži 52,5 grama šećera, što je oko 15 kocki, dok je u istoj toj limenci 160 miligrama kofeina, što je ekvivalentno dve šoljice kafe.

Opasni i štetni

Specijalista opšte prakse dr Branka Grujić apeluje na mlade da ne konzumiraju ova "čuda" od napitaka, jer su pogubna po njihovo zdravlje! Prema njenim rečima, ovakav vid propagande i reklame je skandalozan.

- "Guarana", "red bul", "ultra enerdži", "buster" i drugi energetski napici su veoma štetni i nikako se ne preporučuju, pogotovo mladima, trudnicama i hroničnim bolesnicima. Prekomerna upotreba energetskih pića može dovesti do tegoba, povišenog krvnog pritiska, visokog adrenalina.

Posledice konzumiranja energetskih napitaka

- mučnina
- proliv
- halucinacije
- iritacije
- povišen pritisak
- ubrzano lupanje srca
- moždani udar
- iznenadna smrt

Kada na nekom proizvodu postoji upozorenje da nije preporučljivo za trudnice i osobe sa nekim hroničnim oboljenjima, znamo koliko je sati! Naročito kada su u pitanju ovi napici. Još strašnije je to što se ovi proizvodi reklamiraju na sav glas i preporučuju najmlađima, ubeđujući ih da će biti budni, raspoloženi, jaki, snažni - ističe dr Grujić i dodaje:

- Nije normalno niti prirodno da vas jedna ili dve konzerve drže budnim na silu. Idete protiv organizma, nemate san, svi organi su vam napeti, adrenalin raste, a samim tim i krvni pritisak, što nikako nije zdravo. Zato je potrebno da se mladi osveste i da shvate koliko štetnosti i bojazni od smrti ima u samo jednoj konzervi.

Ovo je tipičan primer kršenja Zakona o oglašavanju! Nedopustivo je da u reklami proizvođač neki proizvod, u ovom slučaju "ultra enerdži", predstavlja kao nešto korisno, jer je to netačna informacija koja se šalje potrošaču
Vera Vida, CEPS

To je puno hemije i štetnih materija koje svakodnevnom upotrebom oštećuju jetru, bubrege, krvne sudove, ali mogu imati i negativne posledice na nervni sistem. Veliki apel šaljem svima da ovakve stvari izbace iz upotrebe, da imaju dovoljno sna, da piju vodu i prirodne sokove, jedu zdravo i kvalitetno. A dok uče, ili se bave sportom, neka obavezno sebe počaste i slatkišima, jer je to odlično za koncentraciju.

Kršenje zakona

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević smatra da je u ovoj reklami prekršen Zakon o oglašavanju i da se plasira neprikladan i neistinit sadržaj.

- Mnoge evropske zemlje podnele su peticiju za zabranu prodaje ovih napitaka, aludirajući na njihovu štetnost. Poznato je da su ona štetna i da ne bi trebalo da se svakodnevno konzumiraju. Uz to, imaju puno šećera i kofeina, pa nikako nisu preporučljiva deci i sportistima.

Zato je ova reklama jako problematična, jer propagira upravo konzumiranje energetskog napitka i bavljenje sportom. Još je strašnije što su likovi u reklami veoma mladi ljudi, pa na taj način svojim vršnjacima šalju pogrešnu poruku - priča Bogosavljević i navodi:

- Kao i za mnoge druge proizvode smatram da nadležni treba da se pozabave i ovom reklamom i njenim emitovanjem i da, ukoliko se dokaže njeno kontradejstvo na konzumente, ona odmah i zabrani. Ali, isto tako, ukoliko je ova napitak zaista štetan i opasan po zdravlje, smatram da mu mesto nije u prodaji i među potrošačima. Jer njihovo zdravlje i bezbednost su na prvom mestu.

Šta sve sadrže energetska pića:

- Taurin - aminokiselina za koju se smatra da u kombinaciji s kofeinom poboljšava mentalnu sposobnost, ali to nije potkrepljeno istraživanjima
- Kofein - u nekim limenkama ima ga i do 300 miligrama, što je ekvivalentno četiri velike šolje kafe
- Guarana - tropska biljka iz amazonskih šuma koja sadrži više kofeina nego kafa
- Šećer - ima ga u velikim količinama, u nekim limenkama čak ekvivalentno 15 kockica

I predsednica Upravnog odbora Centra za edukaciju i zaštitu potrošača Vera Vida takođe smatra da u ovoj reklami ima puno propusta, ali je i dosta stavki prekršeno.

- Ovo je tipičan primer kršenja Zakona o oglašavanju! Nedopustivo je da u reklami proizvođač neki proizvod, u ovom slučaju "ultra enerdži", predstavlja kao proizvod koji je namenjen boljitku, ozdravljenju, davanju snage kao nešto korisno, jer je to netačna informacija koja se šalje potrošaču i Zakonom je zabranjeno.

Još strašnije je to što se reklamira nešto protiv čega se zalažu lekari, nutricionisti, ali i treneri, prosvetni radnici - napominje Vera Vida i savetuje, pre svega roditelje, da vode računa šta konzumiraju njihova deca i da ih usmere na zdravu i kvalitetnu ishranu i kupovinu ispravnih proizvoda.
J. Matijašević

Puni šećera i kofeina

Koliko su energetski napici opasni po zdravlje, ukazuje i to što je na njihovoj ambalaži ispisano upozorenje da nisu preporučljivi za trudnice i hronične bolesnike. Pored toga, sva energetska pića, prepuna su šećera i kofeina, pa tako na primer, "ultra enerdži" sa reklame u ambalaži od pola litara sadrži 52,5 grama šećera, što je oko 15 kocki, dok u limenci ima 160 miligrama kofeina, što ispada oko dve šoljice kafe. Ništa manje štetne nisu ni "ultra pešen panč", "monster enerdži", "red bul", "buster".

* Ultra pešen panč

šećer 70 g ili 20 kocki šećera
kofein 125 mg ili 1,5 šoljica kafe

* Red bul

šećer 55 g ili 16 kockica
kofein 160 mg ili 2 šoljice kafe

* Monster enerdži

šećer 55 g ili 16 kocki šećera
kofein 160 mg ili 2 šoljice kafe


* Ultra enerdži

šećer 52,5 g ili 15 kocki šećera
kofein 160 mg ili 2 šoljice kafe

* Buster

šećer 51 g ili 15 kocki šećera
kofein 160 miligrama ili 2 šoljice kafe

* Guarana

šećer 46,5 g ili 13 kocki šećera
kofein 125 mg ili 1,5 šoljica kafe

*vrednosti se odnose na 0,5 litara napitaka 1 kocka šećera ima približno 3,5 g šećera

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem