ZAKONI EVROPSKI, ZAŠTITA POTROŠAČA-SRPSKA: Nepoštovanje propisa najveći problem, daleko nam EU

ZAKONI EVROPSKI, ZAŠTITA POTROŠAČA-SRPSKA: Nepoštovanje propisa najveći problem, daleko nam EU Informer DN
sreda, 29. 01. 2020. u 09:00
Iako su za 20 godina doneta četiri zakona u cilju harmonizacije propisa sa EU, ne može se reči da su potrošača u Srbiji zaštićeni kao u zemljama Unije, rekao je danas član pregovaračkog tima za pristupanje Srbije EU Nebojša Lazarević.

- Kod nas mora da počne da se radi na primeni propisa, ali i ispravljanju sektorskih propisa pre svega u oblastima telekomunikacija, komunalnih usluga i energetike - rekao je Lazarević na skupu o zaštiti potrošača koji je u danas u Beogradu održan u organizaciji Centar za evropske politike.

On je ocenio da je u Srbiji usvojeno mnogo zakona koji su zbunili privredu i potrošače a da ti propisi nisu primenjivani, niti su doneli korist.

- Poslednji je trenutak da sada iskoristimo proces pregovora sa EU, i moguće otvaranje poglavlja 28 u ovoj godini da zaista napravimo pomak i na suštinskom planu - rekao je on.


Kako je ocenio na potezu je Ministarstvo trgovine kao i druga ministarstva i Narodna banka koji u svojoj nadležnosti imaju za zaštitu nekih kategorija potrošača.

On je ocenio da potrošači imaju probleme i kod usluga, proizvoda i garancija ali da je još gore kada su u pitanju specijalni propisi o telekomunikacijama i komunalnim poslovima.

- Čak su problemi najveći tamo gde je država pružalac usluga, kao što su komunalne usluge, parking servis, infostan - rekao je on i dodao da je Srbija malo tržište gde se lako stvori monopolska ili slična struktura i to uvek bude prevaljeno na teret potrošača.

Razlika u konkurenciji u zemljama EU i Srbiji je zastrašujuća jer smo suviše malo tržište, rekao je on i dodao da je to je jedan od razloga zašto Srbija mora da uđe na jedinstveno tržište.

Programski direktor Centra za evropske politike Dušan Protić rekao je da imamo najvećoj meri usklađeno zakonodavstvo ali da su problemi u primeni prava i podsetio da je zaštita potrošača u velikoj meri uslovljena tržišnim kretanjima.


- Mnogo veća zaštita potrošača je u razvijenim tržišnim ekonomijama, gde i trgovci vode računa o pravima potrošača jer su i sami pod velikim pritiskom konkurencije - rekao je on i dodao da toga u Srbiji nema u dovoljnoj meri.

Kako je ocenio dalje korake u zaštiti prava potrošača treba postizati na pravnom planu kroz mehanizme prinudne primene pravila kao i na planu razvoja tržišta gde bi poslovna kultura pomogla u obezbeđivanju zaštite potrošača.

Najširi mehanizam zaštite potrošača je reklamacija a prodavci najčešće na njih šalju tehničke odgovore rekao je i pozvao potrošače nezadovoljne takvim odgovorima da obrate potrošačkim organizacijama.

- Te organizacije imaju više znanja i mogućnosti da obezbede zaštitu potrošača a potrošačka savetovališta postoje u četiri najveća grada - rekao je Protić.


Ocenio je da organizacije i savetovališta rade sa nedovoljno resursa i podrške.

- Obezbeđivanje nešto više sredstava za potrošačka savetovališta bio bi jedan ne tako veliki korak koji može da se učini radi podizanja nivoa zašttite potrošača i veće podrške građanima - rekao je Protić.
 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem