EPL VARAO KUPCE U SRBIJI? Prevarom navodio na kupovinu novih modela, već kažnjen u Francuskoj

EPL VARAO KUPCE U SRBIJI? Prevarom navodio na kupovinu novih modela, već kažnjen u Francuskoj Reuters
četvrtak, 13. 02. 2020. u 11:59
Da li su naši kupci, isto kao i francuski, oštećeni obmanama proizvođača smartfona. Zbog tajnog usporavanja starijih verzija uređaja, korisnici primorani da kupuju nove modele

Ukoliko se na našem tržištu nalaze starije verzije "ajfona" koje je kompanija "Epl" tajno usporavala, onda su grubo prekršena kolektivna prava potrošača u Srbiji, koji su, zbog obmanjujuće poslovne prakse te kompanije, bili primorani da kupuju nove modele telefona, pišu Večernje novosti.

Evropski mediji su preneli da "Epl" mora da plati kaznu od 25 miliona evra jer korisnici nisu upozoreni na to da ažuriranje operativnog sistema 10.2.1 i 11.2 može da uspori njihove uređaje. 

Pored novčane kazne koja je doneta zbog "obmanjujuće komercijalne prakse kojom se zavaraju potrošači", "Epl" će na svojoj stranici morati da postavi i saopštenje posvećeno tom problemu na francuskom jeziku u trajanju od mesec dana.

Kompanija je 2017. godine priznala da usporava starije verzije "ajfona" i obećala je da će biti iskrenija sa potrošačima kada je reč o tome kada će i koliko to činiti ubuduće. Tvrdi i da taj potez treba da produži život aparatima, a ne da navodi potrošače da kupe noviji model.

Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača smatra da su u ovom slučaju u Srbiji oštećeni kolektivni interesi potrošača.

- "Epl" je ugrozio tržište jer nameće nefer uslove poslovanja, tako što podstiče kupovinu svojih novih uređaja - objašnjava, za "Novosti", dr Perinčić. - One proizvode koje su već plasirali na tržište onesposobljavaju, umanjujući njihovu brzinu, i tako direktno teraju kupce koji su im verni da pazare nove modele kako bi mogli da koriste napredniju tehnologiju.

Ističe da mi nemamo mehanizme adekvatne zaštite od tako velikog kršenja kolektivnih prava potrošača, jer se ovde ne radi o pojedinačnom kupcu koji je prevaren. Za pokretanje postupka kolektivne zaštite, kako navodi, potrebno je da organizacije potrošača podnesu prijavu Ministarstvu trgovine ili da grupa od najmanje 10 kupaca to učini.

- Kazne su, međutim, obeshrabrujuće niske i iznose od 300.000 do dva miliona dinara - kaže naš sagovornik. - Da je taj mehanizam zaštite usklađen sa zakonima EU, onda bi u ovom konkretnom slučaju "Epl" morao da plati četiri odsto od ukupnog prometa u Srbiji.

Povodom problema sa usporavanjem starijih verzija "ajfona" pokušali smo da dobijemo i odgovor od zvaničnog preprodavca "Eplovih" mobilnih uređaja u Srbiji, firme "Macola" i distributera "Apkom". Od "Macole", odgovora nije bilo, dok "Apkom" upućuje na zvaničnu internet-stranicu kompanije "Epl".

MUKA SA "AJFONOM 5"

Marija S. je pre godinu i po dana imala je muku sa "ajfonom 5".

- Svaki "apdejt" je zauzimao sve više i više memorije, pa sam morala da skidam aplikacije da bi se softver ažurirao - objašnjava Marija - Nisam mogla da sačuvam nijednu fotografiju u telefonu.

Dodaje da ne zna šta je bio uzrok, ali da je morala da kupi novi mobilni uređaj.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem