STROGE MERE ZA ODLAZAK KOD ZUBARA: Pripreme kao za operaciju, pacijenti će morati i na tuširanje?!

STROGE MERE ZA ODLAZAK KOD ZUBARA: Pripreme kao za operaciju, pacijenti će morati i na tuširanje?! Public
četvrtak, 07. 05. 2020. u 15:16
Nakon duže pauze, stomatolozi ponovo počinju da rade, ali po strožim pravilima nego inače. Nošenje rukavica, maski i vizira je obavezno, kao i redovna dezinfekcija ordinacije. Čekaonice više neće imati časopise, pacijenti će popunjavati epidemiološke upitnike, a preporučuje se čak i tuširanje pre odlaska kod zubara

Još krajem aprila, Stomatološka komora Srbije (SKS) objavila je dokument koji sadrži preporuke za ponovni početak rada stomatoloških ordinacija. On je sastavljen na osnovu informacija o virusu korona i namenjen je za edukaciju i pripremu stomatologa.

Stroge mere za zubare

Dr Zoran Mladenović, stomatolog iz Svilajnca, svedoči da stomatolozi svakodnevno putem i-mejla dobijaju uputstva od Stomatološke komore Srbije i da, od početka epidemije, nije bilo većih izmena preporuka, koje su vremenom samo bivale strože.

Od ulaska u ordinaciju, gde se nalaze otirači sa dezinficijensom, preko toga da pacijent mora da opere ruke i upotrebi sredstvo za dezinfekciju kada uđe, do sedenja na stolici koja je pripremljena za svakog pacijenta i naše pripeme, koja je kao za hirurške intervencije, pa i još malo više“, objašnjava sagovornik Sputnjika.

Prema preporukama SKS, svi članovi stomatološkog tima trebalo bi da nose kompletnu zaštitnu opremu – maske, rukavice i vizire ili naočare. Po završetku rada, opremu bi trebalo da skinu u određenom redosledu, a između skidanja svakog pojedinačnog dela obavezno je pranje ruku.

Svo osoblje mora da redovno pere ruke po najmanje 20 sekundi i da ih potom dezinfikuje. Tečna dezinfekciona sredstva predviđena su na ulazu i unutar svake ordinacije.

Obavezno je i redovno čišćenje i dezinfikovanje ordinacija i toaleta – podova, svih površina, kvaka, gelendera. Između termina, neophodno je dezinfikovati svaku prostoriju i sačekati najmanje 10 minuta pre ponovnog ulaska kako bi dezinfekcija bila uspešna. Takođe, sve prostorije moraju da se provetravaju.

Sve pakete i omote koji se dostavljaju kurirskom službom obavezno dezinfikovati i obrisati pre unošenja u ordinaciju, a potom i njihov sadržaj.

Radna uniforma i obuća koja se koristi tokom radnog dana ne bi trebalo da se iznosi iz ordinacije. Uniforme prati na visokoj temperaturi, a obuću dezinfikovati na kraju radnog dana.

Pacijenti pod lupom

Mladenović kaže da, po ulasku u ordinaciju, pacijent mora da popuni epidemiološki upitnik, kojim se proverava: da li je boravio u rizičnim područijima u proteklih 28 dana, da li je bio u kontaktu sa obolelima od virusa korona, da li je imao povišenu temperaturu ili druge simptome gripa ili prehlade. Potom, mora da potpiše saglasnost za intervenciju koja mu je predložena.

Kako je rekao, on nije imao rizične pacijente, ali je, pozivajući se na podatke iz upitnika, otkrio da je imao tri pacijenta koja su bila u kontaktu s osobama obolelim od korona virusa, s tim što su imali dokaz da su na taj virus negativni.

„To su pacijenti koji inače rade kao zdravstveni radnici i imali su kontakte s obolelima. Pošto je njima profesionalno rađen taj test, imali su to napismeno, tako da nismo imali problema“, kaže Mladenović.

Pacijente i osoblje sa simptomima gripa treba odmah uputiti kod lekara ili u kovid-ambulantu. Onim pacijentima koji su svesni da imaju simptome gripa, SKS je uputila molbu da ne posećuju ordinacije.

Ukoliko pacijent ipak dođe na pregled ili intervenciju, a stomatolog primeti da se on prekomerno znoji, lečenje može da se odloži. Odlaganje je moguće i ako pacijent ima visoku temperaturu, što može biti utvrđeno merenjem na zahtev zubara. Stomatolog može da zatraži i validan test na korona virus pre lečenja.

Takođe, pacijent bi, pre lečenja, trebalo da ispire usta vodonik peroksidom ili rastvorom povidon joda najmanje minut.

Tuširanje pre ordinacije, čekaonice bez časopisa

Po preporukama, u ordinacijama treba da bude što manje ljudi, a čekaonice bi trebalo lišiti svih časopisa i knjiga. Za pacijente je predviđena distanca od dva metra, a preporučljivo je i da se istuširaju pre stomatologa, kao i to da ne nose previše nakita.

„Kod nas je teško održavati distancu zato što imamo neposredni kontakt sa pacijentom. Maksimalno izbegavamo da koristimo instrumente koji prskaju aerosol. To nam malo komplikuje rad, jer je nekada neophodno. U tim situacijama obavezno koristimo vizire“, svedoči Mladenović.

U čekaonici Mladenovićeve ordinacije više nema časopisa, a boravak je dozvoljen samo jednoj osobi. Ostali pacijenti moraju da sačekaju ispred ulaza. Oni koji tamo dolaze uglavnom imaju maske i rukavice i poštuju sve preporučene mere.

Korona nanela štetu

Mladenović kaže da su svi zaposleni iz njegove ordinacije mesec i po dana bili na prinudnom odmoru i da je njegova branša, generalno, pretrpela jak finansijski udarac. U njegovoj ordinaciji nije bilo otpuštanja, iako je obim posla smanjen za 80 odsto. On očekuje da će se stvari vratiti u normalu tek sledeće godine.

SKS je ukazala na to da je opaki virus zauvek promenio zdravstvenu  sliku  i  pružanje stomatoloških usluga. Komora je pozvala zubare da učine sve kako bi sačuvali zdravlje i bezbednost pacijenata, članova tima i njih samih, ali i da pažnju usmere i na poslovanje ordinacija, s obzirom na to da je situacija sa virusom i na tom polju uzela svoj danak.

„Neke  ordinacije su zatvorene, njihovo  osoblje  je poslato na odsustvo ili im  je  ugovor  prekinut. One koje  su  primale  pacijente  u hitnim  stanjima, teško podnose finansijske gubitke. Biće potrebno obazrivo i strateško planiranje kako bi se obezbedio brz, efikasan i uspešan oporavak“, piše u dokumentu SKS.

Prema preporukama, zaposleni na posao trebalo bi da se vraćaju po fazama. Savetuje se i planiranje tromesečne nabavke, ukoliko dođe do nestašice opreme, kao i priprema za potencijalnu drugu fazu epidemije.

Takođe, neophodno je napraviti plan za zakazivanje termina, po kom će prednost imati pacijenti koji su bili otkazani zbog vanrednog stanja, a potom oni koji su se javljali zbog bolova.

Pacijente  bi trebalo informisati o novim pravilima ordinacije, a za njih  pripremiti i obaveštenje - „da će biti zaštićeni od kovida 19 u ordinaciji“.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem