ŠTA TO MULJA "GO G"? Kriju poreklo voća, a etikete i dalje lažne! "Flama fruktis" nas pravi budalama?!

ŠTA TO MULJA GO G? Kriju poreklo voća, a etikete i dalje lažne! Flama fruktis nas pravi budalama?! InformerDN
četvrtak, 04. 06. 2020. u 17:35
Ni dan-danas proizvođač soka nije promenio nalepnicu na kojoj piše sok "100% godži i malina", a zapravo ima 75 posto jabuke, samo 20 odsto maline i tek 5 odsto soka od godži bobica. Ništa bolja situacija nije ni sa sokom "100% godži i breskva" * Tvrdnju da se sok pravi od domaćih plodova odbili su da potkrepe informacijom gde ga nabavljaju, tvrdeći da je to poslovna tajna, iako taj podatak ističu u reklami

Kompanija "Flama fruktis", koja proizvodi "GO G" sokove, ni posle 15 meseci od pisanja našeg lista nije promenila nepropisno deklarisanje na svojim flašama niti obmanjujući marketing u reklamama!

Naime, iako smo razotkrili da u njihovom soku "100% godži i malina" ima čak 75 odsto soka od jabuke, a u "100% godži breskva" čak 58% soka od jabuke, oni još uvek nisu izmenili ni etiketu ni reklamne slogane i već gotovo godinu i po dana neometano varaju potrošače.

Za 25 litara soka treba 100 kilograma godži bobica, pa je masovna proizvodnja tog napitka nemoguća jer u Srbiji nema dovoljno sirovine
Ljubiša Jovanović, najveći proizvođač godži bobica u Srbiji

Uz sve to, oni su poslednjih meseci svoje reklame "pojačali" tvrdnjom da sve voće nabavljaju u Srbiji, zbog čega smo ih kontaktirali i samo im tražili podatak gde u našoj zemlji kupuju voće. S obzirom da je Srbija bogata i jabukama i breskvama i malinama, poseban akcenat smo stavili na godži bobice, jer njih ima izuzetno malo.

Međutim, iako su nam do sada sve mnogo veće i uspešnije kompanije koje proizvode sokove bez problema dostavljale ove podatke, "Flama fruktis" nam je odgovorio da je to poslovna tajna, što izaziva sumnju i u ovu tvrdnju iz njihove reklame.

- Na pitanja koja ste postavili, o tome odakle nabavljamo voće, nismo u mogućnosti da odgovorimo, jer smatramo da deljenjem takvih informacija otkrivamo dosta o našem poslovanju. Shodno tome, smatramo ih poslovnom tajnom, kao što to čine i svi proizvođači sokova u našoj zemlji - šturo i tajnovito su nam odgovorili iz kompanije "Flama fruktis".

Kriju poreklo

Pošto od ove firme nismo mogli da dobijemo najprostiju moguću informaciju, kontaktirali smo najvećeg proizvođača godži bobica u Srbiji Ljubišu Jovanovića iz okoline Niša, koji nam je rekao da nikada nije čuo za "GO G" sokove i da ova firma ni od njega ni od bilo kog drugog uzgajivača koga on zna ne nabavlja ove bobice.

- Mi smo prva i jedina firma na ovim prostorima koja se bavi proizvodnjom crnih godži bobica. One su izuzetno skupe, oko 500 evra po kilogramu, i koristimo ih da pravimo proizvode koji su delotvorni u lečenju karcinoma, a postoje i crvene bobice koje su jeftinije i koštaju oko 2.000 dinara po kilogramu.

Kakve crne poslovne tajne, ako proizvodite sok i tvrdite da je sve voće nabavljeno u Srbiji, onda ne možete da krijete gde ste ga kupili. Evo i ja ih, u ime celog udruženja, javno pozivam da pokažu gde nabavljaju voće
Goran Papović, NOPS

Pošto smo većini ljudi u Srbiji moji sinovi i ja pravili zasade, mogu da kažem da u našoj zemlji nema ni 10 dobrih zasada i da ukupno na celoj teritoriji može da se proizvede godišnje maksimum 10.000 kilograma. Ako imate u vidu da vam za 25 litara soka treba 100 kilograma bobica, i sami možete da shvatite da je masovna proizvodnja tog napitka faktički nemoguća jer nema dovoljno sirovine. 

Tako da su svi ti sokovi koji navodno sadrže godži bobice laž i prevara. Za tu firmu koju pominjete nikada nisam čuo, od mene ne nabavljaju godži bobice, niti od bilo kog drugog uzgajivača kog poznajem, a nema nas mnogo. Tako da daj bože da imaju 0,05 odsto godži bobica u tom soku, a ne pet odsto.

Da su stvarno hteli da prave taj sok sa godži bobicama, stavljali bi ih cele u flašu, i onda bi na primer sok od breskve dobio prijatnu rozikastu boju i malo zanimljiviju notu u ukusu - rekao nam je Jovanović i dodao:

- Ono što moram da napomenem jeste da se uvoze i neke sušene godži bobice iz Kine, ali to nije ni slično svežim. Možda ta firma koristi te bobice, ali onda ne možete da kažete da kupujete u Srbiji. Sve te kompanije koje masovno proizvode navodni sok od godži bobica su nelojalna konkurencija nama proizvođačima koji ih sami gajimo i od toga pravimo neke simbolične količine tog izuzetno zdravog napitka.

Neophodna kazna

Predstavnici udruženja za zaštitu potrošača rekli su za Informer da ova firma već gotovo godinu i po dana krši zakone i da inspekcije moraju što pre da reaguju i drakonski ih kazne. U Pokretu za zaštitu potrošača Srbije sumnjaju da je "Flama fruktis" zaštićena, jer je prosto neverovatno da na evidentne prekršaje na koje su mediji ukazali još pre 15 meseci niko od nadležnih organa nije reagovao.

-  Još početkom prošle godine rekli smo da je nedopustivo da firma ističe da je sok 100 odsto od godži bobica i maline, a da u njegovom sastavu ima čak 75 odsto jabuke i tek 25 odsto maline i godži bobica.

U inspekcijama muk

Povodom ovog skandala kontaktirali smo i nadležne inspekcije u želji da nam odgovore zbog čega 15 meseci ne reaguju na očigledna kršenja zakona od strane kompanije "Flama fruktis" i da li njih možda neko štiti.

Nažalost, do zatvaranja ovog broja nismo dobili nikakav odgovor na ovu temu. Uprkos tome, nastavićemo da tražimo odgovor od nadležnih inspekcija i da ih opominjemo da moraju da sprovode zakon bez obzira koja firma je u pitanju.

Takvo deklarisanje i reklamiranje je izričito zabranjeno. Firma "Flama fruktis" ovim istovremeno krši Zakon o zaštiti potrošača zbog dovođenja potrošača u zabludu i prevarnog reklamiranja, Zakon o bezbednosti hrane, koji je jasno definisao deklarisanje, označavanje i reklamiranje ovakvih proizvoda, kao i Zakon o zaštiti konkurencije jer predstavljaju nelojalnu konkurenciju svim onim poštenim proizvođačima.

Ne možemo da verujemo da u ovako dugom vremenskom roku nijedna inspekcija nije reagovala, to prevazilazi nemar i nerad i deluje kao da ih neko štiti i da naprosto neće da ih diraju. Što je najgore, umesto da su dobili višemilionske kazne i da su im povučeni proizvodi dok se ne otklone nepravilnosti, oni već 15 meseci neometano rade to što rade i još prave nove gafove kao što je ovo sa voćem.

Pa ako si u reklami rekao da ti je voće iz Srbije, i ako te novinari pitaju odakle ga nabavljaš, valjda je poenta da na to odgovoriš, pokažeš da radiš pošteno i dodatno ispromovišeš svoj brend. Takve stvari nikada nisu poslovna tajna, a čim u ovom slučaju jesu, to implicira da nisu čista posla.

Ovakve stvari su izuzetno opasne, i nadležni moraju da ih potanko provere jer se možda radi o iskorišćavanju i zloupotrebljavanju one akcije "Kupujmo domaće", i navođenje ljudi da nešto kupe jer misle da su svi sastojci iz Srbije, a to možda baš i nije tako - rekli su nam u ovom pokretu.

Javni poziv

Sa njima se slaže i predsednik Nacionalnog udruženja za zaštitu potrošača (NOPS) Goran Papović, koji je pozvao kompaniju "Flama fruktis" da javno pokaže gde nabavlja voće i napominje da je on spreman da o svom trošku doputuje i isprati kompletan proces proizvodnje.

- Kakve crne poslovne tajne, ako proizvodite sok i tvrdite da je sve voće nabavljeno u Srbiji, onda ne možete da krijete gde ste ga kupili. Pogotovo ako vas mediji pitaju, morate da odgovorite, šta, gde i koliko nabavljate. Evo i ja ih, u ime celog udruženja, javno pozivam da pokažu gde nabavljaju voće.

330 dinara košta 0,75 litara soka "godži malina"

Lično sam, o svom trošku, spreman da dođem, obiđem te voćnjake, i vidim kako prave taj sok, pošto tvrde da ga cede ručno. Neka mi to pokažu i onda ćemo svi da im verujemo - rekao je Papović i dodao:

- Dugo se borimo protiv problema sa sokovima i pokušavamo da alarmiramo nadležne organe. Još pre 15 meseci smo konstatovali da su ovde očigledni prevarni marketing, obmana potrošača i nepropisno deklarisanje i ova firma je do sada morala da dobije rigoroznu kaznu koja ide i do 2.000.000 dinara i da se "natera" da poštuje zakon.

Međutim, inspekcije nisu reagovale i verovatno prebacuju nadležnosti jedna na drugu i obratno, što nije nimalo dobro, jer kada firme poput ove vide da kaznena politika nije jaka, one to maksimalno koriste i pribegavaju ovakvim prevarama. Zato je drakonska kaznena politika jedini način da se ovakve i slične firme nateraju da poštuju zakon.

Sastav jedva vidljiv, slova čitljiva samo lupom

Da su u kompaniji "Flama fruktis" svesni prevare koju prave, najbolje svedoči činjenica da je neistiniti natpis na etiketi koji je napred jasno vidljiv, dok stvarni sastav, koji se nalazi na zadnjoj strani bočice, jedva može da se pročita.

Najbolji primer je na ujedno i najvećoj "GO G" prevari, odnosno soku od 100% godžija i maline, gde je na tamnocrvenoj flašici sastav napisan crnom bojom, tako da ga i ljudi sa boljim vidom jedva pročitaju, iako bi se svaka svetlija boja jasno videla.

Sok "100% godži i malina"

* 75% ceđenog soka od jabuke
20% kaše od maline
5% ceđenog soka od godži bobica

Sok "100% godži i breskva"

58% ceđenog soka od jabuke
37% kaše od breskve
5% ceđenog soka od godži bobica

Sok "100% godži i jabuka"

95% ceđenog soka od jabuke
5% ceđenog soka od godži bobica

 
NUTRICIONISTI: NE ZNATE ŠTA PIJETE

Nutricionista Jovana Srejić za Zaštitnik potrošača savetuje ljude da ne piju ove napitke, već da uzmu prirodno voće i iscede sebi sok jer će samo tako sigurno znati šta je u njemu.

- Kod kupovnih sokova nikada niste načisto šta pijete, i to je i ovde slučaj. Uprkos tome što ovaj sok jeste od voća i nema dodataka, kupci ipak ne dobijaju ono voće koje piše na pakovanju i koje su želeli da popiju.

Zato savetujem sve da ne piju ove kupovne sokove šta god da piše na njima, već jedino ako im negde direktno pred njima cede ili prave. A ubedljivo je najbolje da kupe voće i sami sebi iscede sok i tako jedino sigurno znaju šta piju - rekla je Srejićeva.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Michael
14.09.2020. / 16:05

Jedino ih vadi ona lepa devojka u reklami , samo je to istina u reklami...

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem