OPREZNI LJUDI MANJE ĆE TROŠITI?! Ovako nam pandemija korona virusa menja potrošačke navike

OPREZNI LJUDI MANJE ĆE TROŠITI?! Ovako nam pandemija korona virusa menja potrošačke navike pexels.com
četvrtak, 25. 06. 2020. u 09:00
Aktuelna pandemija nesumnjivo je promenila potrošačke navike. Iako su se na početku proglašenja zaraze, u februaru i martu, mogle videti horde kupaca u marketima, već u aprilu slika je bila drastično drugačija - u odnosu na mart maloprodaja je u celoj Evropi pala za 11 odsto.

Posmatrajući određene grupe proizvoda poput garderobe prodaja je bila desetkovana.

Iako se u februaru i martu najviše trošilo na hranu i pravljenje zaliha, ta potreba splasnula je samo mesec dana kasnije, kada su ljudi shvatili da neće biti nestašica. Istovremeno je drastično smanjena i kupovina obuće i odeće, kao i goriva za automobile. Desetkovana je i prodaja nameštaja, elektronskih uređaja, ali i farmaceutskih sredstava.

Od susednih zemalja je prednjačila Crna Gora sa padom maloprodaje od 30 odsto, dok je u Srbiji maloprodaja smanjena za nešto iznad 21 procenat.

Šta će nam nova garderoba ukoliko je zabranjeno kretanje, a isto važi i za gorivo?

Promet hrane je prvo u martu povećan za 4,9 odsto, a zatim smanjen za 5,9 odsto. I ovo je logično jer su prvo pravljene zalihe, a onda su trošene, kada se shvatilo da hrane ima u najbližim objektima za snabdevanje", ocenjuje kretanje u Evropi ekonomista Miroslav Zdravković.

Kupovina odeće i obuće pala je za čak 54 odsto u martu i za dodatnih 20 procenata u aprilu. Za dva meseca prodaja goriva je pala za oko 52 odsto.

Zdravković smatra da će se promet u maloprodaji, u većini oblasti, vratiti u normalu u narednim mesecima. Međutim, neće to biti slučaj u svim oblastima, kako tvrdi, i to usled rasta nezaposlenosti i manjih prihoda stanovništva.

U našem regionu, najveći pad maloprodaje u aprilu viđen je u Crnoj Gori i iznosio je 29,8 odsto. U Bosni i Hercegovini je iznosio 24,6 odsto a u Hrvatskoj 20,6 odsto.

Bugarska i Severna Makedonija su imale najmanji pad maloprodaje u aprilu, što znači da su najviše trošili stanovnici tih susednih zemalja.

I ekonomista Ljubodrag Savić ocenjuje da će mnogi ljudi nakon svega ovoga da se opredele na štednju pre nego na bilo kakvu kupovinu, a naročito ne na kupovinu stvari koje nisu neophodne za preživljavanje poput automobila ili recimo na putovanja.

"Svi oprezni ljudi će manje trošiti novac, već će se potruditi da uštede. A to sve znači da pada tražnja", izjavio je Savić.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem