KRŠE ZAKON, A NA SVE TO I PRETE NOVINARIMA! U pekari "Lazarević" odbijaju 5.000 dinara

KRŠE ZAKON, A NA SVE TO I PRETE NOVINARIMA! U pekari Lazarević odbijaju 5.000 dinara Informer/Zaštitnik potrošača
sreda, 01. 07. 2020. u 16:38
Trgovac je dužan da primi svaki dinarski apoen i da obezbedi kusur, a ako to odbije, krši više zakona, tvrde u nadležnim institucijama

Pekara "Lazarević", koja se nalazi u centru Beograda, krši Zakon jer ne želi da primi novčanicu od 5.000 dinara iako je ona zakonsko sredstvo plaćanja!

Da stvar bude gora, u ovoj pekari to čak ni ne rade krišom, kao na nekim drugim mestima, gde radnici mole ljude za sitan novac, već su na izlogu nalepili natpis da ne koriste ovu novčanicu kao sredstvo plaćanja.

Nijednom zakonskom odredbom nije dozvoljeno trgovcima da ne primaju krupnije apoene novčanica
NBS

Narodna banka i nadležne inspekcije su u odgovoru našem listu osudile ovakvo poslovanje i naveli da ono mora da bude sankcionisano, dok su predstavnici Udruženja potrošača istakli da je ovo knjiški primer bahatog ponašanja trgovaca.

Kao šlag na tortu, vlasnik pekare "Lazarević" Đorđe Lazarević nije želeo da odgovori na naša pitanja, već je autora ovog teksta isleđivao, psihički maltretirao, pretio mu i tražio da dođe da ga legitimiše iako nije pripadnik policije?!

NBS: Krše zakon

U Narodnoj banci su nam rekli da je svaki dinarski apoen zakonsko sredstvo plaćanja i da su pravna lica dužna da ih prime. Oni napominju i da trgovci nijednom svojom jednostranom odlukom ne mogu da reše da ne žele da prime neku novčanicu.

- Svi dinarski apoeni novčanica i kovanog novca koji su pušteni u opticaj jesu zakonsko sredstvo plaćanja u Srbiji i kao takvi se mogu nesmetano koristiti u platnom prometu. Krajnji nivo odnosa učesnika u gotovinskom platnom prometu je odnos krajnjih korisnika - građana i trgovaca.

Tržišna: Moraju da primaju sve dinarske apoene

Povodom ovog slučaja poslali smo pitanja i Tržišnoj inspekciji i oni su nam odgovorili da, po Zakonu o zaštiti potrošača, ova pekara mora svakom kupcu da proda izložene proizvode i da prihvati svaki dinarski apoen.

Nijednom zakonskom odredbom nije dozvoljeno trgovcima da ne primaju krupnije apoene novčanica, jer su, kako je već navedeno, svi apoeni novčanica i kovanog novca zakonsko sredstvo plaćanja i pravna lica su dužna da ih prime. Ovu obavezu, odnosno činjenicu da novčanica određenog apoena jeste zakonsko sredstvo plaćanja, trgovci ne mogu isključiti aktima niže pravne snage od zakona - tvrde u NBS.

Oni napominju i da bi Tržišna inspekcija ovo morala da sankcioniše.

- Kontrola poštovanja relevantnih propisa u odnosima između trgovaca i potrošača i preduzimanje mera radi sankcionisanja nedozvoljenih radnji trgovaca su u nadležnosti Ministarstva trgovine i tržišne inspekcije.

Navedena kontrola uključuje i nadzor nad time da li trgovci u skladu sa Zakonom ističu i naplaćuju cene svojih proizvoda, pa tako i nad time da li na nedozvoljen način ograničavaju potrošače da koriste sredstva plaćanja čije im je korišćenje zakonom obezbeđeno - jasni su u NBS-u.

Čista bahatost

Sa njima se slaže i predsednik NOPS Goran Papović, koji je ovaj slučaj opisao kao vrhunac bahatosti jednog trgovca.

- Nekoliko zakona, a pogotovo Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, jasni su i propisuju da ovakvo poslovanje nije dozvoljeno. Ovde nema diskusije po bilo kom osnovu i radi se o klasičnom uslovljavanju potrošača.

Zbog čega lepo ne budu pošteni i napišu da svi mi koji nemamo sitan novac ne dolazimo u njihovu pekaru. To bi i bila najbolja kazna za njih - jedan tihi bojkot od strane potrošača. Sa druge strane, ovde moraju i nadležne institucije da reaguju i da sprovode zakon.

Ministarstvo finansija, Narodna banka, poreska inspekcija i sve druge relevantne institucije ovako nešto ne smeju da dozvole. Iskreno, šokiran sam ovakvim stvarima, pogotovo što se oni čak ni ne kriju kao drugi i ne traže krišom sitan novac, nego osiono i bezobrazno to zalepe na staklo. Ovde se radi o klasičnom primeru bahatog ponašanju trgovaca - oštar je Papović.

Vlasnik pekare pretio novinaru Zaštitnika

Osim što krši zakon, vlasnik ove pekare Đorđe Lazarević nas je najstrašnije napao i izvređao.

Naime, kada smo dobili potvrdu svih relevantnih institucija da je posredi kršenje Zakona, kontaktirali smo pekaru "Lazarević" i tražili da pričamo sa vlasnikom kako bismo bili maksimalno objektivni i čuli i drugu stranu priče.

Radnik koji se javio uredno je zapisao naš broj i rekao nam je ga će nas vlasnik pozvati. Ubrzo nam se javio vlasnik Đorđe Lazarević, koji je saslušao naše pitanje i rekao nam da pošaljemo mejl. To smo i učinili, ali je našeg novinara tokom slanja mejla pozvala nepoznata devojka koja ga je isleđivala i tražila da ga legitimiše.

Kada smo poslali mejl, ista ženska osoba nam je rekla da to nije dovoljno bez legitimisanja, iako je upit poslat sa zvanične, službene adrese. Na upit smo dobili izuzetno čudan i neprijatan odgovor, u kom je naš novinar oslovljen sa "dečko" i gde mu je napisano da je tema nebitna, a da mi pošto-poto iz nama znanog razloga želimo da je "obrađujemo".

Informer/Zaštitnik potrošača

 

Uz to su nam dostavljeni i neki novinarski članci o debatama u Nemačkoj da li treba povući novčanicu od 500 evra?!

Nakon svega ovoga tek je usledio pravi pakao jer je Đorđe Lazarević duže od sat vremena porukama uznemiravao našeg kolegu i pretio mu na raznorazne načine. Do objavljivanja teksta nismo dobili nikakav smislen odgovor od vlasnika ove pekare.

Kada smo poslali mejl, ista ženska osoba nam je rekla da to nije dovoljno bez legitimisanja, iako je upit poslat sa zvanične, službene adrese. Na upit smo dobili izuzetno čudan i neprijatan odgovor, u kom je naš novinar oslovljen sa "dečko" i gde mu je napisano da je tema nebitna, a da mi pošto-poto iz nama znanog razloga želimo da je "obrađujemo".

Uz to su nam dostavljeni i neki novinarski članci o debatama u Nemačkoj da li treba povući novčanicu od 500 evra?!

Nakon svega ovoga tek je usledio pravi pakao jer je Đorđe Lazarević duže od sat vremena porukama uznemiravao našeg kolegu i pretio mu na raznorazne načine. Do objavljivanja teksta nismo dobili nikakav smislen odgovor od vlasnika ove pekare.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem