KORONA PROMENILA POTROŠAČKE NAVIKE! Na ceni su zdrava hrana, ALI I JOŠ NEŠTO!

KORONA PROMENILA POTROŠAČKE NAVIKE! Na ceni su zdrava hrana, ALI I JOŠ NEŠTO! Shutterstock
ponedeljak, 14. 09. 2020. u 15:53
Rast prodaje zabeležio je „Najk", proizvođači odeće za sport i rekreaciju, pa čak i Luj Viton sa svojim torbicama od 1.500 dolara

Sve što je do sada bilo poznato u potrošačkoj ekonomiji od početka pandemije promenilo se do neprepoznatljivosti. Agencija Rojters na primeru stotinak proizvoda ispitala koji artikli su bili najporodavaniji pre zdravstvene krize i šta se u međuvremenu dogodilo.

Suština je da su se prioriteti kupaca izmenili u svim robnim grupama - od odeće do hrane, što je kompanijama omogućilo da u hodu koriguju cene.

- Ovo je drugačije od svega što su Amerikanci iskusili. Sve što smo znali o ponudi i tražnji, možemo da zaboravimo jer se ponašanje kupaca potpuno promenili - izjavio je Pjotr Dvorža, predavač na Univerzitetu u Ilinoju. Svi trendovi mogu se pripisati radu od kuće.

Istraživanje je pokazalo da američki potrošači, u odnosu na prošlu godinu, više troše na instant kafu ( osam odsto), jaja, sir i šunku ( pet odsto). Istraživači podsećaju da su ranije desetine miliona Amerikanaca kupovali kafu na putu do posla, ali da se sada proizvođači preorjentišu na mala pakovanja za pripremu kod kuće.

MESO KOJE JEDEMO SVAKI DAN DEFORMIŠE LJUDE! Ženama je struk sve manji, a muškarci imaju višak ženskih hormona

Troše i manje goriva jer ne idu na posao, ne putuju kao nekada i ne izlaze u provod. Uz državnu pomoć i manje izdataka većina građana, pa čak i nezaposleni uspeli su da uštede. Sada čak mogu da kupe i neke skuplje brendirane proizvode. Rast prodaje zabeležio je „Najk", proizvođači odeće za sport i rekreaciju, pa čak i Luj Viton sa svojim torbicama od 1.500 dolara. Zato je pala potražnja za ženskim „Barberi" mantilima čak i u vreme najvećih sniženja, a u odnosu na isti period prošle godine prodaja je smanjena za 15 procenata.

InformerDN

Strunjaci su sudržani u komentarima a niko zapravo ne zna kada će se ponašanje potrošača vratiti u normalu, piše Rojters. Ipak, proizvođači veruju da je sve privremeno i dalje ne menjaju trajno poslovnu politiku. Razlog je, smatraju ekonomski stručnjaci, to što oni izbegavaju veće investicije jer nije poznato kako će se ova situacija odvijati. Posebno što je vladina pomoć vezana za kovid 19 istekla krajem jula, dok je 30 miliona Amerikanaca ostalo bez posla i pomoći od 600 dolara mesečno.

- Ponašanje kupaca moglo bi takođe da uđe u recesiju. Treba vraćati kredite, isplaćivati kartice i hipoteke. A to znači ustezanje od kupovine - kažu analitičari i dodaju da bi priča o skupim brendovima mogla da bude zaboravljena.

(FOTO) PORUČILA JE UVIJAČ ZA SARME, A KADA JE STIGAO PAKET... ŠOK! Evo šta je Anja iz Kruševca dobila u kutiji

U Evropi je situacija nešto drugačija, a ponašanje kupaca racionalnije. Pojavilo se više različitih trendova u zavisnosti koji nivo zatvaranja su države sprovodile. Po istraživanju „Evropskih trendova hrane i pića za 2020. godinu", Evropljani su štitili i um i telo. Kupovali su i proizvode za jačanje imuniteta, zdravu hranu i udobnu odeću. Još u prošloj godini, ističe se, sektor zdrave hrane imao je rast od 30 odsto. Drugi trend koji je verovatno i najviše promenio potrošačke navike jeste to što više od 50 odsto Evropljana sada kuva kod kuće. Uporedo sa tim izgleda da raste i potrošnja alkohola, čak 12 odsto ispitanika reklo je da više pije kod kuće. Istraživanje „Mondeleza" pokazalo je i da 70 odsto odraslih sada više poseže za grickalicama nego za klasičnim obrocima.

OPREZ! NE PRIMAJU SVI TRGOVCI ČEKOVE SVIH BANAKA! Da li je moguće naterati ih da omoguće odloženo plaćanje svima?

Interesantno je da mnogi sada obraćaju više pažnje kakvog je kvaliteta hrana i spremni su da više saznaju poreklo namirnica koje kupuju i konačno su počeli detaljnije da čitaju deklaracije. U Evropi je, interesantno, poslednjih nedelja povećana prodaja biljnih proizvoda i opreznost prema mesu i prerađevinama. U Britaniji je zabeležen pad prodaje mesnih prerađevina za 41 odsto. Kod polovine potrošača iznenada je porasla svest o održivoj proizvodnji i zaštiti planete, a veruje se da će takav stav tek postati dominantan po završetku epidemije.

Naravno, tu je i globalni rast internet trgovine. Digitalnu tehnologiju prihvatili su svi sektori društva, od obične komunikacije do naručivanja hrane. Prodavci se okreću društvenim mrežama i kuvanju uživo, dele se recepti a proizvođači čak virtuelno razvijaju nove brendove pred očima kupaca.

Pratite Zaštitnik potrošaca na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošaca na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem