NAVLAKUŠA! Kako "Ikeina" lampa od 500 zapravo košta 1.700 dinara?!

NAVLAKUŠA! Kako Ikeina lampa od 500 zapravo košta 1.700 dinara?! Informer/Zaštitnik potrošača
utorak, 01. 12. 2020. u 15:05
Da bi proizvod bio funkcionalan, svaki deo morate da dokupite, što će vam u najboljem slučaju udvostručiti račun, jer za lampu morate dodatno da pazarite i kabl i postolje

Garnišna od 500 dinara zapravo košta 1.100, a lampa od 499 čak 1.700 dinara. Ovako ćete proći kada kupujete pokućstvo u robnoj kući "Ikea", jer da bi stvar postala funkcionalna, propratni delovi će vas mnogo više koštati od samog proizvoda, jer se ama baš sve kupuje zasebno.
Kupci, koji očigledno do sada nisu imali iskustva u kupovini u švedskoj robnoj kući pohrlili su u Bubanj potok kako bi pazarili jeftine detalje za kuću, a ispostavilo se da su imali dva izbora - ili da iskeširaju minimum duplo više novca od planiranog ili da se vrate kući praznih ruku.

ŠVEDSKA ROBNA KUĆA DOVODI KUPCE U ZABLUDU! "Ikea" na sajtu lažira podatke o proizvodima

Milena M. iz Beograda kaže da je "Ikeinom" profilu na društvenim mrežama videla lampu iz kolekcije "strala" za primamljivih 499 dinara. Međutim, ispostavilo se da za taj novac dobija samo abažur, a da će dodatno morati da pazari i stalak i kabl i sijalice.

Namena

Ne može da piše da je u ponudi garnišna ukoliko je nemoguće da se taj proizvod koristi u toj nameni
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

- Bila sam oduševljena rasvetom koja se reklamira u "Ikei". Iako znam da je u principu sve što se tamo kupuje rasklopivo i da se prodaje u delovima, bila sam šokirana da za lampu koja je u ponudi za 499 dinara, moram da izdvojim zapravo 1.700 dinara, jer se sve ostalo što je potrebno da lampa radi dodatno kupuje. Kada se ovome pridoda i dostava od 500 dinara, ispadne skoro pet puta skuplje. Najviše me je iznerviralo što sam sve ove proizvode morala ponaosob da tražim po njihovom sajtu i mislim da bi bilo pošteno da naglase koliko u stvari sve to košta u kompletu, jer jedno bez drugog ne funkcioniše. Pa ko još prodaje lampu u delovima? Smatram da je ovo čisto zavaravanje kupaca malim cenama i polako odustajem od toga da više bilo šta pazarim u ovoj radnji - priča naša sagovornica.
Međutim, ona nije jedina kojoj je kupovina u "Ikei" presela. Svetislav D. iz Novog Sada kaže da je pazario garnišnu za 499 dinara, ali da je tek kada mu je dostavljena, shvatio da uz nju mora da dokupi i alke i držač, kao i završetke, pa je svoju onlajn porudžbinu morao da proširi.

Informer DN

Sve mora da bude jasno

Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača Beograd kaže da se pri oglašavanju proizvoda mora naglasiti šta kupac tačno dobija pri kupovini.
- Svima je poznato da ova robna kuća posluje po ovom principu i oni koji tamo kupuju znaju da se većina proizvoda dobija u nekakvim delovima koje kod kuće uklapate. Međutim, ono što potrošačima mora da bude jasno istaknuto na sajtu ili u radnji, a pogotovo ako se kupovina obavlja preko preko interneta, jeste šta je potrebno da se naruči da bi proizvod bio u funkciji. Tako ne može da piše da je u ponudi piše garnišna ukoliko je nemoguće da se taj proizvod koristi u toj nameni. Ona je najbolji primer. Kupac gubi vreme tražeći dodatne proizvode i razmišljajući šta treba da dokupi da bi dobio svoj proizvod i to svakako nije dobra poslovna praksa - kaže on.

- Nije normalno da za jednu garnišnu moram sve to da dokupljujem. Pa logično je da moram da je okačim, a to ne mogu bez držača, a zavesu ne mogu da namontiram bez alki. Tako sam alke platio još 499 dinara, držače po 90, a zidne nosače po još 200 dinara. Sve to mi je oduzelo dosta vremena, a garnišna me je na kraju umesto prvobitnih 500 koštala skoro 1.100 dinara. Nigde nije naglašeno da je po njima garnišna, u stvari samo jedna šipka, bez šansi da posluži kao držač za zavesu ukoliko ne potrošite još toliko novca da bi imala svoju svrhu - priča ovaj Novosađanin.

U "Ikeinoj" ponudi je i kuhinjska serija "fintorp", odnosno držači posuđa, koji koštaju 599 dinara. U opisu ovog proizvoda stoji da u njega možete staviti saksiju u njih, ali nigde ne piše da se jedino uklapa ona iz "Ikeinog" asortimana koja takođe košta 599 dinara. Ali i da biste nju okačili, morate da pazarite i kuke, koje koštaju 249 dinara.

Još gora situacija je sa garderoberima, jer za cenu koja je istaknuta na sajtu dobijate samo spoljnu konstrukciju, dok za svaki unutrašnji deo uz koji ovaj komad nameštaja jedino ima svrhu morate da izdvojite dodatni i ne tako mali novac.

NE POŠTUJU PRAVILA KOJA SAMI PROPISUJU: Ikeinu politiku "365" okačite mačku o rep, ona je šarena laža

Iz robne kuće "Ikea" kažu da u svojoj ponudi imaju proizvode uz koje je potrebno kupiti i preostale komponente, kako bi proizvod bio kompletan, ali da vode računa o transparentnom načinu komunikacije sa potrošačima, pa je na internet stranici u delu gde je opis proizvođač istaknuto kakav je princip kupovine.

- Konkretno, postolje lampe i komplet kablova prodaju se zasebno. Razlog tome je da, ukoliko su potrošači u prethodnom periodu kupili komponente kao što su, na primer, postolje, kablovi ili sijalice, "Ikea" želi da im ponudi mogućnost da sada mogu kupiti samo komponente koje su im neophodne i na taj način osveže svoj životni ili radni prostor. Mi verujemo da svaki potrošač treba da ima mogućnost izbora, pa, recimo, može da bira završetke koje želi da stavi na svoju garnišnu, odnosno da može da ih promeni po želji bez kupovine celog sistema. Što se šrafova tiče, različite vrste zidova zahtevaju različite vrste šrafova i tiplova, te je savet potrošačima da prvo utvrde koji tip šrafova im je potreban i da tek onda pristupe montaži.

PAZITE KADA KUPUJETE APARATE: Šporeti bez kabla,
mašine bez creva, a usisivači bez kesa



"Ikeina" poslovna politika nije usamljen slučaj. Prema našim saznanjima, trgovci sve češće "zaboravljaju" da obaveste kupce da kupuju proizvod koji neće moći da koriste dok ne dokupe i neophodni dodatni deo za njega i dok ga ne postavi ovlašćeni serviser, jer u suprotnom garancija neće važiti. Tako će vam, na primer, bez problema prodati štampač bez tonera ili šporet bez kabla za napajanje strujom, aspirator bez filtera ili usisivač bez kese.

Shutterstock

U prevodu, to znači da ste dobili robu koju ne možete da koristite, odnosno opet morate u prodavnicu. Kada tamo odete, umesto izvinjenja i objašnjenja, uputiće vas na dodatne troškove i napomenuti da to mora da postavi samo ovlašćeni električar. Da stvar bude još gora, u mnogim domaćim radnjama prodavci ne smatraju da je važno da vas upozore da robu koju kupujete nećete moći da koristite kad vam je isporuče, niti da je reklamirate ako nema odgovarajući garantni list i pečat servisera. Ili je to možda namera da oštete potrošača izlažući ga dodatnim troškovima i poništavanju garancije?

Obavezno obaveštenje

Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca
Goran Papović, NOPS

Stoga se na društvenim mrežama vodi polemika o ovakvom poslovanju, pa smo naišli na bezbroj komentara revoltiranih kupaca koji su prilikom kupovine nekog aparata prošli kao bosi po trnju.
- Kupim šporet, nema kabla. Dođem u prodavnicu i kažu mi: "Gospodine, kabl se kupuje posebno. I mora ga montirati ovlašćeni električar, koji će lupiti pečat, inače garancija ne važi. Pa šta je sledeće? Kad kupim sladoled, moram posebno štapić da kupim, pa da zovem ovlašćeno lice da montira sladoled na štapić? - napisao je jedan Beograđani, a zatim je usledio niz komentara poput:

- Meni se pri renoviranju stana nešto desilo sa ugradnom pločom starom godinu dana. Došao njihov serviser. Naravno, prvo pita ko je ovo povezao, kao nije dobro. Rekoh, radila je tako godinu dana. Međutim, isto me je obavestio da garancija ne važi ako nije ovlašćena osoba. To mi pri kupovini niko nije rekao - samo su neki od žalbi potrošača na društvenoj mreži Tviter.
Domaći stručnjaci oštro su osudili ovakav vid poslovanja i napominju da je ovo ozbiljno kršenje Zakona o poslovanju i zaštiti potrošača! Prema njihovim rečima, ukoliko se ovo zaista dokaže u svim prodavnicama bele tehnike, ovde ima puno posla za tržišnu inspekciju, ali i resorno ministarstvo.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović ističe za Zaštitnik potrošača da je ovo tipičan primer obmane kupaca i da sve te firme zaslužuju sankciju i kaznu.
- Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca. Ali oni to ne rade, i to veoma dugo, i na taj način obmanjuju kupce i bukvalno se prave ludi kada dođete na reklamaciju. Prodavci to rade jer imaju dodatnu zaradu, posebno prodaju šporet, a posebno kabl ili aspirator bez filtera. Zaista nečuveno i za rigorozno delovanje nadležnih - objašnjava Papović.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem