KAKO NAS OPERATERI NEZAKONITO DERU KADA RASKINEMO UGOVOR Naplaćuju ceo mesec, a ne pružaju uslugu!

KAKO NAS OPERATERI NEZAKONITO DERU KADA RASKINEMO UGOVOR  Naplaćuju ceo mesec, a ne pružaju uslugu! Shuterstock
petak, 11. 12. 2020. u 15:52
Kada sa SBB-om potpišete ugovor na dve godine, budite spremni da platite 25 pretplata, iako vam uslugu pružaju samo 24 meseca

Kablovski operateri krše prava potrošača na raskid ili otkaz ugovora tako što korisnicima naplaćuju dodatnih 30 dana bez ikakvog zakonskog osnova, upozoravaju u Udruženju potrošača "Efektiva".

Jedan od nezadovoljnih korisnika SBB-a kaže da je imao velikih nejasnoća pri pokušaju da raskine ugovor sa ovim operaterom i da je pismeno uložio žalbu, na čiji odgovor čeka već nekoliko meseci.
- U novembru sam pozvao SBB da vidim kada mi ugovor ističe jer nastavak nije bio moguć s obzirom na to da sam se selio, a ovaj operater nema mogućnost pružanja usluge na novoj adresi. Rekli su mi da mi za mesec dana ističe ugovor i da je potrebno samo da vratim opremu. Odem, odnesem opremu, ali mi zaposleni kažu da ću dobiti još jedan račun, jer je 30 dana otkazni rok. Bio sam u šoku! Nisam shvatio da ako je ugovor već istekao, o kakvom otkaznom roku govore, a najmanje mi je bilo jasno šta treba da platim ako uslugu ne koristim - priča M. J. i dodaje da je pisao žalbu, ali odgovor nije dobio, a da mu je obaveza da plati još jedan račun i dalje stoji.

NEMOJTE DA VAS ČUDI ŠTO VAM PREKIDAJU NET I TV! SBB uvaljuje polovnu opremu

Period

Prodavčevo potraživanje može da se odnosi samo na period do kog je uslugu stvarno i pružao
'Efektiva'

Sličan problem imala je Bojana B., koja je odustala od pisanja žalbe, već je platila još jedan mesec samo da bi, kako kaže, se otkačila od SBB-a.
- Nezakoniti otkazni rok ima lopovski SBB, svi to znaju i nikom ništa. Ako to nije po zakonu, zašto nadležni ne reaguju, već ostavljaju nama da se mi sa njima borimo. Operateri u SBB-u su mi čak rekli da ih tužim, ali da kamata ide. I onda me sudski troškovi koštaju više od samog računa. Platila sam još jedan mesec i otkačila ih. Posebno su prevareni oni koji su imali IKOM, pa su automatski prešli u SBB kada ga je kupio. Njih niko ništa nije pitao - kaže ova Beograđanka.
U Udruženju potrošača "Efektiva" kažu da kada tokom otkaznog roka potrošač vrati opremu trgovcu, on više uslugu ne može da prima niti trgovac može da mu je pruža, pa prodavčevo potraživanje može da se odnosi samo na period do kojeg je uslugu stvarno i pružao. Analizirajući brojne predstavke koje je ova organizacija primila od potrošača, zaključili su da postoje nedoumice u pogledu prava operatora da potrošačima koji otkazuju ugovor, raskidaju ugovor ili neće da im ugovor bude produžen, naplate naknadu na ime pružene usluge za vreme trajanja otkaznog roka.

SBB ZAVRNUO PENZIONERA ZA 31.000 DINARA! Mesec dana niko mu ne vraća novac, ŠETAJU GA OD ŠALTERA DO ŠALTERA

- To je klasična zloupotreba kad zaračunavaju ovu naknadu, ali smo shvatili da potrošači nemaju svest o tome da otkaz ugovora, raskid ugovora i istek ugovora nisu isto. Otkaz i raskid su načini jednostranog prekida ugovornog odnosa, i imaju različite pravne osobine i različitu zakonsku regulativu. Istek ugovora nema nikakve veze sa prekidom ugovora, što mu i samo ime govori. Potrošač tokom otkaznog roka ugovora na neodređeno vreme ima dužnost da plati naknadu za pružanu uslugu, ali samo za period unutar otkaznog roka tokom kojeg mu je usluga zaista pružana. Korisnik koji raskida ugovor na određeno vreme nije dužan da plati nikakvu naknadu na ime pružanja usluge tokom "otkaznog roka", jer tu nikakav otkazni rok ne postoji s obzirom na to da se ugovor na određeno vreme može samo raskinuti, nikako se ne može otkazati - kažu u "Efektivi".
Oni dodaju da građani koji hoće da im ugovor na određeno vreme istekne, to jest izričito ne želi produžetak ugovora, nema nikakvu dužnost da trpi "otkazni rok" i da plaća naknadu tokom njegovog trajanja, jer istek ugovora nije isto što i otkaz, kad ugovor istekne, on se gasi i tu nikakav "otkazni rok" ne postoji.
M. M. D.

Šta kaže zakon

- Ustanovljavanje otkaznog roka je legalno samo kod ugovora na neodređeno vreme i tokom trajanja otkaznog roka potrošač je dužan da plati naknadu samo za usluge koje su mu u tom periodu stvarno pružene.
- Otkazni rok se nikako ne može ugovarati za slučaj raskida ugovora na određeno vreme, odnosno raskida tzv. ugovora na neodređeno vreme sa minimalnim trajanjem ugovorne obaveze i ne može se nikako ugovarati za slučaj isteka ugovora na određeno vreme.
- Ustanovljavanje "otkaznog roka" za slučaj raskida ili isteka ugovora na određeno vreme vrši se kroz nepravične odredbe u pojedinačnim pretplatničkim ugovorima i opštim uslovima ugovornog odnosa, a cilj mu je da trgovcu pribavi protivpravnu imovinsku korist na ime naknade za dodatnih (tj. nametnutih) 30 dana pružanja usluge.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem