KAKO DA IZBEGNETE PREVARU KADA KUPUJETE POLOVNA KOLA? Ovo su stvari na kojima prodavci najviše varaju?

KAKO DA IZBEGNETE PREVARU KADA KUPUJETE POLOVNA KOLA? Ovo su stvari na kojima prodavci najviše varaju? Shutterstock
četvrtak, 14. 01. 2021. u 16:09 >> 16:10
* Vraćanje kilometraže, prikrivanje havarije i laži o prvoj boji samo su neke od prevara kojima se služe prodavci vozila * Pre nego što kupite automobil, neka ga pregleda majstor ili ga odvezite u ovlašćeni servis, savetuju stručnjaci

Značajno "vraćanje" kilometraže, falsifikovanje servisne istorije vozila, lažni podaci o prvoj boji, stanju karoserije, motora, lamele i brojnih drugih delova samo su neke od prevara kojima se služe vlasnici auto-placeva u Srbiji, zbog čega je kupovina polovnog automobila u našoj zemlji postala uzimanje mačke u džaku čime kupac rizikuje svoju i bezbednost svoje porodice, upozoravaju stručnjaci.

VELIKA "KIA" PLJAČKA! Cene u evrima, kurs čak 126 dinara! AUTOMOBILSKI GIGANT SVESNO KRŠIO ZAKONE I ZAKIDAO KUPCE

Prema velikom istraživanju na čak 65.000 oglasa, koje je sprovela izuzetno posećena internet stranica "Stop prevarama sa vozilima", ubedljivo najviše se pribegava "vraćanju" kilometraže, odnosno prikazivanju znatno manjeg broja kilometara nego što je automobil zaista prešao.
Naime, istraživač je oglašavana vozila podelio u tri kategorije, do 10 godina starosti, od 10 do 20 godina starosti, i starije od 20 godina i ispalo je da je većina automobila u svim kategorijama, navodno, prešla manje od 200.000 kilometara.

Shutterstock

Kapara

Ako neki potrošač odluči da ipak proveri vozilo u ovlašćenom servisu i ustanovi da ga je prodavac slagao, vlasnici auto-placeva neće da vrate kaparu
Dejan Gavrilović, "Efektiva"

Ta nelogična situacija u kojoj je vozilo staro tri godine prešlo nešto manje od 200.000 kilometra isto kao i vozilo staro tri decenije, najbolje svedoči da je kod svih starijih vozila znatno "vraćena" kilometraža, često čak i duplo. Da sve bude gore, u celoj ovoj situaciji nije toliki problem što vam je neko umesto 380.000 pređenih kilometra prikazao da je automobil prešao 190.000, već što su u tih "sakrivenih" 190.000 kilometara motor i dizne više radile, trap i lamela više trpeli, pumpe više pumpale, i vozač umesto ispravnog vozila dobija konstantne kvarove i "druženje" s auto-mehaničarom svakog meseca.

KIA NE VARA SAMO NA KURSU! Srpski "stonic" na akciji skuplji za 1.500 evra od slovenačkog

Rame uz rame s vraćanjem kilometraže, prevareni potrošači ukazuju na lažno predstavljanje informacija o automobilu u oglasima, poput toga da li je boja prva ili da li je rađena limarija, odnosno da li je vozilo havarisano. Problem je u toliko veći što nakon što potrošač proveri automobil u ovlašćenom servisu, utvrdi prevaru i odluči da ga vrati, vlasnici auto-placeva odbijaju da vrate kaparu, pa ti slučajevi sve češće završavaju na sudu.

Saveti za kupovinu polovnjaka

- budite oprezni
- sa sobom uvek vodite majstora
- proverite automobil u ovlašćenom servisu (tu verovatno mogu da uđu u trag pravoj kilometraži ukoliko je "vraćena", a uz to će sigurno zapaziti i potencijalne skrivene nedostatke)
- ako se utvrde skriveni nedostaci, vratite automobil vlasniku
- ako neće da vrati kaparu, pokrenite spor koji ćete sigurno dobiti
- do iznosa od 500.000 dinara vrednosti štete sudski troškovi se ne plaćaju Predstavnici udruženja potrošača i stručnjaci za naš list kažu da je u pitanju prevarno oglašavanje i nepoštena poslovna praksa i savetuju potrošače da svaki automobil provere u ovlašćenom servisu i da ukoliko situacija nije kao u oglasu, a prodavac neće da im vrati kaparu, pokrenu tužbu koju će sigurno dobiti u kratkom vremenskom roku.

Predsednik "Efektive" Dejan Gavrilović je istakao da su prevare auto-placeva postale toliko česte i svakodnevne da više niko nije siguran da li je polovni automobil koji je kupio bezbedan i da li u njemu sme da vozi svoju porodicu. On savetuje potrošače da se ne igraju i da svako polovno vozilo pre kupovine detaljno provere u ovlašćenom servisu.

- Većina automobila u oglasima i na sajtovima ima neke prikrivene nedostatke ili "vraćenu" kilometražu i to je postao zaista ogroman problem. To su knjiški primeri obmanjujućeg oglašavanja i poslovne prakse, kao i same prevare koja potrošače može mnogo da košta u svakom smislu. Tu prodavci u oglasu daju lažne i netačne informacije i tako obmanu potrošača i navedu ga da kupi automobil, što je protiv zakona. Najčešće se vara na kilometraži, i to se najbolje vidi na tome što je gotovo svaki automobil, navodno, prešao ispod 200.000 kilometra, što je neka "zamišljena granica", nebitno da li je star nekoliko godina ili dve-tri decenije. To je nemoguće i jasno je da starijim automobilima vraćaju kilometražu i više nego duplo. A tu nisu kilometri bitni kao takvi, nego to što su se i motor i svi drugi delovi "trošili". Pa tako vi kupite automobil koji je, navodno, prešao 180.000 kilometra, što nije toliko velika kilometraža i očekujete da nećete imati problema, a to vozilo je zapravo prešlo 400.000 kilometara i samo je pitanje vremena kada će početi kvarovi na motoru i drugim delovima. Da ne pričam da je to rizično i za bezbednost jer vi u jedan "istrošen" automobil stavljate svoju porodicu, a svakog trena nešto može da se pokvari - kaže naš sagovornik.

Međutim, tu nije kraj. Gavrilović nam je naveo jedan šokantan slučaj što se dogodio čoveku koji se njegovom udruženju nedavno obratio za pomoć.

"ZARINO" SNIŽENJE U SRBIJI JE VELIKA ŠARENA LAŽA! Čizme u Nemačkoj jeftinije 5.000 dinara

- Veliki broj pritužbi je i na druge tehničke detalje koji su lažno predstavljeni u oglasima. Napišu da je prva boja, a nije tako ili da limarija nije popravljana, a ispada da jeste. To deluje kao naivna estetska stvar, ali nije tako. Ako je rađena limarija, možda je automobil imao neki veliki sudar i pritom havariju motora. Zbog svega toga se dešava da potrošači kupe vozilo kome, navodno, ništa nije falilo i bilo je u odličnom stanju i da krene serija izuzetno ozbiljnih kvarova koje ne mogu ni da saniraju. Da sve bude gore, ako neki potrošač odluči da ipak proveri vozilo u ovlašćenom servisu i ustanovi da ga je prodavac slagao, vlasnici auto-placeva neće da vrate kaparu. Imali smo nedavno jedan takav slučaj da je auto-plac u oglasu naveo da je automobil "u prvoj farbi", kupac je ostavio kaparu 400 evra, ali je otišao do servisa da proveri vozilo. Tamo su mu rekli da farba nije prva i on je odustao od kupovine, ali sada vlasnik auto-placa neće da mu vrati kaparu. On je pokrenuo spor i sigurno će ga dobiti, jer je to sakrivanje bitnih informacija, i u tom slučaju ima prava da odustane od kupovine. Vlasnik tog auto-placa će morati da plati i sve sudske troškove, a pošto je reč o potrošačkom sporu, sud će ga rešiti izuzetno brzo, za šest meseci - objašnjava Gavrilović.

Isparilo 176.000 kilometara

Na poznatoj Fejsbuk stranici "Stop prevarama sa vozilima" objavljeni su šokantni podaci opsežnog istraživanja.

- Istraživač je obuhvatio 65.000 oglasa. Na grafikonima koji su urađeni na osnovu analize vidi se prosečna pređena kilometraža automobila u svim oglasima, podeljena na tri grupe vozila, proizvedene do 2000. godine, pa od 2000. do 2011. i od 2011. do 2020. Iz priloženog se vidi da je većina vozila prešla oko 200.000 kilometara, bilo da su stara 30, 20 ili 10 godina. Zaista fascinantno - pomalo ironično su napisali na toj stranici, a potom uz oglas jednog "Folksvagenovog" automobila "golf 6" pojasnili celu situaciju.

- Na jednoj od fotografija se jasno vidi razlika u kilometraži. U prevodu 176.000 kilometara je volšebno isparilo. Dakle, 176.000 kilometara su dizne više radile, trap više trpeo, pumpe više pumpale. I vi pomislite kako ste kupili pristojan automobil, a onda kreću problemi - napisali su oni.

Pokret: U ugovoru neka ne stoji reč "kapara"

U Pokretu za zaštitu potrošača Srbije najstrože su osudili nezakonito poslovanje auto-placeva i savetovali potrošače kako da sačine ugovor o novcu koji daju unapred.

- Vlasnici auto-placeva vešto koriste termin "kapara". Taj termin u Zakonu o obligacionim odnosima predstavlja sumu novca koju potencijalni kupac ostavlja kod prodavca, koji može da je zadrži za slučaj da kupac odustane od kupovine. Zbog te pravne začkoljice savetujemo sve koji kupuju automobil da u pisanoj formi, kada daju novac, unapred to definišu kao zalog, koji će u slučaju da se u ovlašćenom servisu pokaže da je automobil u stanju koje je garantovao prodavac, a odustanu od kupovine, ostati auto-placu. Zatim treba da dodaju da ukoliko se to ne desi, novac mora biti vraćen prilikom vraćanja vozila. Važno je da ne koriste reč "kapara" jer ona po Zakonu omogućava prodavcu da zadrži novac - savetovali su u ovom udruženju, uz napomenu da, pored državnih organa, treba da se kod svojih strukovnih udruženja pobune i svi pošteni vlasnici auto-placeva jer im ovi prevaranti predstavljaju nelojalnu konkurenciju i bacaju ljagu na njihov esnaf.


 

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem