(FOTO) Otvorila kutiju sa išlerima, život joj se zgadio! Evo šta da radite ukoliko pronađete nešto gadno u hrani

(FOTO) Otvorila kutiju sa išlerima, život joj se zgadio! Evo šta da radite ukoliko pronađete nešto gadno u hrani Informer/Shutterstock/NS uzivo
ponedeljak, 08. 02. 2021. u 14:50 >> 14:51
* Ukoliko vam se desi da u proizvodima pronađete nekog "gosta", obavezno slučaj prijavite nadležnoj inspekciji kako se to ne bi desilo nekom drugom, apeluju stručnjaci i inspekcija

Ukoliko kupujete slatkiše kompanije "Svislajon", dobro pazite jer može da se desi da ćete u njima naći presovane insekte. Fotografija "išlera" ovog proizvođača sa sve bubom u kolaču zgrozila je srpsku javnost. Objavila ju je jedna Novosađanka koja je želela da ostane anonimna, a koja je ovaj slatkiš kupila u marketu u Novom Sadu.

Stručnjaci napominju da ukoliko vam se desi da u proizvodima pronađete nekog "gosta", obavezno slučaj prijavite nadležnoj inspekciji kako se to ne bi desilo nekom drugom. Inspekcija tada izlazi na teren i proverava uslove skladištenja proizvoda, kontroliše nabavku i ispituje kako je hrana proizvedena i kako je došlo do greške.

Buba u "išleru" nije prvi incident ove vrste na našem tržištu, jer su potrošači u hrani nalazili sve i svašta - od šrafova, pa sve do larvi crva (pogledajte okvir).

Informer/Shutterstock/NS uzivo

Kazna

Kazna za proizvođača u ovom slučaju bila bi do dva miliona dinara, ali i povlačenje proizvoda sa rafova

Dejan Gavrilović, predsednik potrošačkog udruženja "Efektiva", podseća na slučaj larve crva koji su se našli u čitavoj seriji "mančmeloua" i apeluje na potrošače da ovakve slučajeve obavezno prijave, ne da bi njima bilo vraćeno stotinak dinara, već da se spreči da se takav proizvod, koji može biti opasan po zdravlje, nađe na tržištu.- Nažalost, najveći broj potrošača neće da se bakće sa kompanijama i istera pravdu, nego se vodi onim "ma to je 100 dinara, neće mi pasti kruna sa glave" i zaborave na ceo slučaj. Ali savet svim kupcima je da bar obaveste inspekciju kako se to ne bi desilo nekom drugom - apeluje Gavrilović.

Informer/Shutterstock/NS uzivo

Sa njim se slažu i u udruženju "Zaštita potrošača", gde ističu da, ukoliko inspekcija utvrdi da u pakovanjima ima insekata, dužna je da proizvod povuče sa tržišta.
- Kazna za proizvođača u ovom slučaju bila bi do dva miliona dinara, ali i povlačenje proizvoda sa rafova. Nažalost, kupac u ovakvim slučajevima svoja prava može da ostvari samo na sudu ili ukoliko kompanija sama ponudi da mu plati pretrpelu štetu. Retko ko se odluči da tuži kompaniju, jer je to dug proces, a zakon mu garantuje samo odštetu u visini štete koju može da dokaže, što je u ovom slučaju samo cena pakovanja "išlera" - kažu u ovom udruženju i dodaju:
- Naš savet je da se uvek obavesti poljoprivredna inspekcija, koja će izaći na teren, pokrenuti postupak i, ukoliko je to potrebno, povući robu sa tržišta.

Čuvajte uzorke

Potrošači obavezno moraju da sačuvaju sporni uzorak hrane, odnosno u ovom slučaju i bubu i keks kako bi imali dokaze i da bi imali uzorak za sud
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača kaže da ovo nije prvi slučaj da potrošači nalaze razne neželjene gadosti u prehrambenim proizvodima i da potrošač ima pravo na naknadu štete.

- Potrošači obavezno moraju da sačuvaju sporni uzorak hrane, odnosno u ovom slučaju i bubu i keks kako bi imali dokaze i da bi imali uzorak za sudski spor. Na taj način oni bi mogli da dobiju obeštećenje. Takođe, savetujem i da se sačuva ambalaža, na kojoj se vidi dokaz o kupovini. Sve ovo potrošač treba da slika i prijavi poljoprivrednoj inspekciji, kako bi se utvrdilo gde je došlo do propusta. Inspektori će odlaskom u fabriku utvrditi sve okolnosti, da li je došlo do problema u procesu, da li je loša higijena u fabrici, kakvi su sanitarni uslovi i sve ostale faktore koji bi trebalo da budu na najvišem nivou kada je hrana u pitanju - kaže Bogosavljević.
On dodaje da bi inspektorima bilo značajno i da utvrde o kakvom je insektu reč i da potrošač sav dokaz koji sakupi nikako ne daje proizvođaču, već da nakon pisane prijave sve preda isključivo inspekciji.

- Otvoreno pakovanje otežava postupak i dokazivanje na sudu i to proizvođači mogu da iskoriste. Dešavalo se da neobavešteni potrošači svoje dokaze predaju proizvođačima koji to iskoriste i ponude novac u zamenu za ćutanje. To nije rešenje, jer moramo raditi na kolektivnoj svesti potrošača i ukoliko ne prijavljujemo ovakve slučajeve inspekciji, možemo biti prevareni ili potkupljeni za "male pare". U mojoj dugogodišnjoj karijeri bilo je svega. Ljudi su prijavljivali delove glodara, metalnih delova, različite komade plastike. Nažalost, ima veliki broj potrošača koji neće da se bakće sa kompanijama i istera pravdu, nego se vodi onim "ma to je jeftino, neće mi pasti kruna sa glave" i ceo slučaj ostaje samo za prepričavanje i gađenje - kaže Bogosavljević.

U kompaniji "Svislajon" kažu da im je žao što je do ovakve situacije došlo i da još nisu ustanovili bilo kakvo odstupanje i nepravilnosti u njihovim fabrikama gde se proizvode "išleri".

- O mogućoj pojavi proizvoda sa prisutnim insektom, za koji još jednom ističemo da nismo imali mogućnost da utvrdimo da li se radi o našem proizvodu, odmah smo preispitali sve kontrole i do sada nismo ustanovili bilo kakvo odstupanje ili nepravilnosti. Za ceo slučaj saznali smo iz medija gde se na fotografiji pored pakovanja našeg proizvoda Išleri + eurokrem 125 grama nalazi insekt. Želimo da istaknemo naše žaljenje što je do ovakve situacije došlo i što nismo dobili priliku da utvrdimo verodostojnost vesti - kažu u "Svislajonu" i dodaju da je zaštita od insekata (dezinsekcija, dezinfekcija, deratizacija) poverena sertifikovanoj kompaniji, koja po utvrđenom planu obavlja svoj posao.

- Preventivne mere, vrši monitoring i realizuje korektivne mere. U našim proizvodnim pogonima dana 2. 2. 2021. izvršen je inspekcijski nadzor od strane Odeljenja za bezbednost hrane biljnog i mešovitog porekla Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije. Nadzorom nisu uočene nepravilnosti ili nezakonitosti u radu i merama koje se primenjuju, što je konstatovano i u zapisniku.

Inspekcija: Izdat nalog za kontrolu

Zakon obavezuje proizvođača, ukoliko nešto nije u redu sa proizvodom, da ga povuče iz prodaje i da o tome obavesti nadležni organ. Ukoliko inspekcija utvrdi da postoje nepravilnosti i opasnost po zdravlje potrošača određuje se zabrana prometa proizvoda i opoziv.
Sektor poljoprivredne inspekcije povodom slučaja "buba u išleru" izdao je nalog za kontrolu proizvodnog pogona kompanije "Svislajon", a potrošač im nije podneo prijavu povodom spornog biskvita.
- Prijava koja je zasnovana na proizvodu iz načetog originalnog pakovanja generalno otežava postupak i dokazivanje na sudu, koji zauzima stav da to ne može biti validan dokaz o kontaminaciji proizvoda - objašnjavaju u inspekciji.

Ministarstvo: Kupci, prijavite nam nepravilnosti

U Ministarstvu poljoprivrede ističu da potrošači ovakve i slične slučajeve treba da prijave Poljoprivrednoj inspekciji kako bi sprovela kontrolu.
- Potrošač koji je kupio proizvod koji nije bezbedan ili nije pogodan za ishranu ljudi može da uputi reklamaciju na mestu na kome je kupio proizvod. Takođe, može da uputi pritužbu nadležnom organu, u konkretnom slučaju to je Poljoprivredna inspekcija, koja će sprovesti kontrolu kod proizvođača u skladu sa ovlašćenjima - kažu u resornom ministarstvu.

Ljudi nalazili sve i svašta u hrani

Slučaj sa bubom u "išleru" nije usamljen, a našem listu su se javljali brojni potrošači koji su u namirnicama nalazili sve i svašta. Jedan od najbizarnijih slučajeva bio je slučaj čoveka koji je našao zub u čokoladi.

1. Miloje R. pronašao je komad stakla pri dnu tegle makedonskog ajvara
2. Sin LJ. B. iz Beograda u pecivu s višnjom pronašao je gvozdenu maticu
3. Ratko Janković u pakovanju smrznute boranije pronašao je smrznutog miša
4. A. I. je u čokoladnom srcu "glorija" pronašao ni manje ni više nego šraf
5. U slatkišu "mančmelou", i to u više kutija porodičnog pakovanja, pronađeni su crvi
6. Zdravka S. pronašla je parče medicinske igle u čajnoj kobasici "topola"


 

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem