AKO IMATE UREĐAJE OVE MARKE, U GADNOM STE PROBLEMU! Bela tehnika u garanciji, kupci nemaju gde da je poprave

AKO IMATE UREĐAJE OVE MARKE, U GADNOM STE PROBLEMU! Bela tehnika u garanciji, kupci nemaju gde da je poprave Shuterstock
četvrtak, 11. 02. 2021. u 17:14
Kupce savetovali da se obrate ambasadama ili da plate popravku. Ni inspektori, ni trgovci nisu ponudili rešenje stotinama ljudi kojima su se pokvarili uređaji "elin"

Austrijska kompanija za proizvodnju bele tehnike "Elin" već tri meseca nema ovlašćeni servis u Srbiji jer je ugašen, što je dovelo u ogroman problem na stotine potrošača kojima su se pokvarili njihovi proizvodi i ne mogu da ih poprave iako su u garanciji! Nakon što su ustanovili da servis više ne radi, očajni kupci su se prvo obratili firmama koje su im prodale robu, a potom su pomoć tražili i u Tržišnoj inspekciji, gde su im davali neverovatne savete.

Da sve bude gore, ova brojka od nekoliko stotina oštećenih potrošača ubrzo može da poraste i na nekoliko hiljada, jer će se ljudima bela tehnika koju su kupili kvariti i u narednom periodu, a uz to se proizvodi ove firme još uvek normalno prodaju u našoj zemlji.

Rezignirani potrošači žalili su se i našoj redakciji, a mi vam prenosimo priču jednog od njih. Siniša Milenković iz Beograda nam je ispričao pakao koji prolazi sa pokvarenom "elin" veš-mašinom, koju nema gde da popravi iako je u garanciji.

- Kupio sam veš-mašinu marke "elin" u jednom velikom lancu za prodaju bele tehnike u junu 2016. godine i dobio sam pet godina garancije, do juna 2021. Imao sam jednu popravku pre koju godinu i tu je bilo sve u redu, ali mi se pre mesec dana mašina ponovo pokvarila. Pošto je u garanciji, pozvao sam jedini ovlašćen "Elin" servis u Srbiji, ali mi se niko nije javljao. Otišao sam u prodavnicu gde sam kupio mašinu, a tamo su mi rekli da je najbolje da odem lično u servis. Nije mi bilo teško i otišao sam na adresu, ali sam tamo zatekao zatvorena vrata, a u prodavnici pored su mi rekli da taj servis ne radi već tri meseca i da svakodnevno dolaze očajni ljudi sa pokvarenim uređajima. Ponovo sam otišao u prodavnicu gde sam kupio mašinu i pismeno podneo reklamaciju. U prvoj poruci su mi rekli da oni ne mogu da mi pomognu jer prodavac odgovara za prve dve godine garancije, u drugoj poruci su istakli da je prigovor odbijen i obavestili su me da ću dobiti još jednu poruku u roku od osam dana, ali sumnjam da će se bilo šta promeniti - rekao nam je očajni Siniša i nastavio da priča sve neprijatnosti koje su mu se dogodile:

Savet za Ginisa

Inspektor mi je savetovao da, pošto "Elin" ima fabriku u Belorusiji, odem do ambasade te zemlje i tražim kontakt tog postrojenja i njima se obratim
Siniša Milenković

- Odlučio sam da se obratim Tržišnoj inspekciji za grad Beograd. Javio mi se tržišni inspektor i kad sam mu ispričao problem koji imam, rekao mi je "jao, više od sto ljudi je zvalo tim povodom". On mi je savetovao da, pošto firma "Elin" ima fabriku za sklapanje bele tehnike u Belorusiji, odem do ambasade te zemlje i tražim kontakt tog postrojenja i njima se obratim. Međutim, u ambasadi mi se umalo nisu smejali i, naravno, još uvek mi nisu dali kontakt. U prodavnici su mi dali telefon nekog servisa gde bih morao sam da platim popravku, a ne znam da li mi se uopšte to isplati. Sve ovo nije fer jer smo i ja i ostali koji su u ovoj situaciji praktično nemoćni, a imamo legitimnu garanciju i potpuno smo u pravu. Velike firme ne bi smele da se tako ponašaju, a pogotovo jer je "elin" bela tehnika još uvek u velikom broju prodavnica i ljudima to prodaju uz garanciju iako svi znaju da oni više nemaju servis - istakao je Milenković.

Povodom ovog skandala pokušali smo da dobijemo bilo koga iz kompanije "Elin" ne bi li nam objasnili šta da rade potrošači koji imaju njihove uređaje i da li i kada planiraju da ponovo imaju ovlašćen servis u Srbiji ili će prestati da rade u našoj zemlji. Pisali smo predstavništvu firme u Austriji, ali nas oni nisu udostojili odgovora.

Šta kažu trgovci?

Redakcija Zaštitnika potrošača kontaktirala je sa prodavcima bele tehnike koji u svojoj ponudi i dalje imaju "elin" aparate. U "Inelektroniku" tvrde da oni odnedavno ne prodaju "elin" uređaje jer su zastareli, ali obećavaju da će snositi trošak svih reklamacija koje budu imali potrošači koji su ih kod njih kupili.

- Nemamo informacija o statusu "elin" servisa jer nismo imali reklamacija, a s obzirom na to da više ne prodajemo njihove aparate, takve informacije nisu nam ni potrebne. Takođe, nemamo informacije da li su neki potrošači izjavili reklamacije direktno servisu bez našeg posredovanja. Naši potrošači ne treba da se brinu, sve reklamacije će biti rešene o našem trošku u zakonskom roku po Zakonu o zaštiti potrošača - rekao nam je Žika Pavlović ispred firme "Inelektronik".

U najvećem lancu "Tehnomanija" rekli su nam da će o svom trošku rešiti sve reklamacije za brend "ELIN", kao i da više ne sarađuju sa njima.

- Kao i do sada, naša kompanija će učiniti sve kako bi ispoštovala i zadovoljila interese i potrebe svojih potrošača. U skladu sa tim, "Tehnomanija" je pokrenula zaključivanje ugovara sa servisom, te će u narednom periodu o svom trošku pružiti mogućnost rešenja reklamacije kupaca istoimenog brenda. Takođe, ističemo da naša kompanija već izvesno vreme ne sarađuje sa pomenutim brendom te da se u našem asortimanu ne mogu pronaći pomenuti artikli - rekli su nam u "Tehnomaniji".

Pokret potrošača: Trgovac mora da preuzme teret popravke

Stručnjaci i predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača rekli su za naš list da u ovim slučajevima prodavac mora da obešteti potrošače, a potom da traži nadoknadu od kompanije "Elin". U Pokretu potrošača kažu da nikako ne sme da se dozvoli da se u ovoj situaciji prebaci sve na teret potrošača.

- Nažalost, na polju bele tehnike su, od kada smo počeli da usklađujemo propise sa EU, doneta gora rešenja nego što smo ih imali ranije. Nekada u našoj zemlji prodavac je bio 10 godina obavezan da obezbedi delove i popravi uređaj, ali to očigledno nije odgovaralo tim razvijenim zemljama, pa su pravili zakone koji sve više idu na štetu potrošača. U svakom slučaju, svi ovi potrošači imaju zakonsku garanciju i prodavci ne mogu da ih odbiju - kažu u Pokretu i dodaju:

- Ukoliko prodavci ne pristanu na to, potrošači treba da se obrate nekom od regionalnih centara koji mora da im obezbedi pravnu zaštitu. Trgovci moraju da imaju kodeks ponašanja prema potrošačima, a oni nek vide da li im se i dalje isplati da sarađuju sa tom stranom firmom i da prodaju njihovu robu, a kompanija nema ovlašćeni servis u Srbiji. Ako je ta austrijska kompanija prekršila ugovore sa prodavcima iz Srbije, onda treba da od njih traže nadoknadu svim sredstvima, ali belu tehniku koju su prodali moraju da poprave dok traje garancija.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem