BANKARSKI KARTEL! Tužio Rajfajzen banku, pa ga Unikredit odbila za kredit?!

BANKARSKI KARTEL! Tužio Rajfajzen banku, pa ga Unikredit odbila za kredit?! Shutterstock
utorak, 16. 03. 2021. u 11:12
* Željko Stanimirović iz Lazarevca tvrdi da je odbijen za kredit u Unikredit banci, čiji je klijent, zato što je pre nekoliko godina tužio i dobio na sudu Rajfajzen banku * Banke ne bi smele da se dogovaraju o tome ko može da koristi usluge, a ko ne. Veliki problem je što ne moraju da daju pismeno objašnjenje za odbijanje, kažu stručnjaci

Verovali ili ne, Unikredit banka kažnjava svoje klijente koji su tužili neku drugu banku! I dok smo do sada imali slučajeve da banke za kreditne proizvode odbijaju klijente koji su protiv njih presavili tabak, sada je sve to otišlo i korak dalje, pa su se pojedine banke umrežile i podelile podatke o onima koji su tužili.

Na ovaj sramni slučaj upozorio je Željko Stanimirović (41) iz Lazarevca, koji za Zaštitnik potrošača tvrdi da je odbijen za kredit u Unikredit banci, čiji je klijent, zato što je pre nekoliko godina tužio i dobio na sudu Rajfajzen banku!
- Pre dve godine tužio sam Rajfajzen banku zbog naplate troškova obrade kredita. Pronašao sam ugovore, angažovao advokata i rešio spor sa Rajfajzen bankom. Odmah nakon toga odlučio sam da pređem u Unikredit banku. Međutim, sada se ispostavilo da to nije bila dobra odluka! Naime, pre nekoliko dana otišao sam da podignem novi kredit, jer ispunjavam sve uslove za to. Službenica koja me je primila počela je da unosi moje podatke u kompjuter, međutim u trenutku kada je ukucavala moj matični broj sve je obustavila i vratila mi papire, odbijajući da mi da zahtev za kredit - kaže Stanimirović.

Shutterstock

Zacrvenelo se

Službenica mi je okrenula ekran da vidim kako je moj matični broj uokviren crvenom bojom, što je očigledno znak da sam blokiran
Željko Stanimirović

On dodaje da razlog za odbijanje kredita nije dobio u pisanoj formi, ali da je usmeno dobio odgovor koji ukazuje da je očigledno reč o diskriminaciji zbog tužbe.
- Kada sam je ljubazno zamolio da mi kaže razlog zbog čega ne mogu da podignem kredit, ona mi je tiho rekla da je to zato što sam tužio banku i da zbog toga ne mogu da dobijem pozajmicu u njihovoj banci. Malo je reći da sam bio razočaran. Pokupio sam svoje papire i sada se pitam da li ću više i u bilo kojoj banci moći da podignem kredit, jer sam izgleda na "crnoj listi" samo zato što sam na sudu ostvario svoja prava - priča Stanimirović.

On dodaje da mu je službenica okrenula ekran da vidi kako je njegov matični broj uokviren crvenom bojom, što je očigledno znak da je blokiran u centralnom sistemu banaka.
- Da stvar bude gora, radnica u Unikredit banci nije mi dala nikakav papir ili dokaz sa kojim bih mogao nekome da se žalim ili da tražim pravnu pomoć. Usmeno mi je objasnila o čemu se radi i jedino što sam mogao bilo je da pokupim svoje papire i izađem iz filijale - priča Stanimirović.

Monopol

Banke na taj način pokazuju solidarnost jedna prema drugoj i onda govorimo o jednom lošem poslovanju i monopolu
Milan Kovačević, ekonomista

Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja bankarskih klijenata "Efektiva", objašnjava za Zaštitnik potrošača da je ovo očigledno pokušaj banaka da smanje broj tužbi s obzirom da je sve više građana koji žele da ostvare svoja prava i uspevaju u tome.

- Da stvar bude komplikovanija, banka nema nikakvu zakonsku obavezu da napismeno daje obrazloženje zbog čega je kredit odbijen, tako da dokazi da je klijent odbijen jer je tužio neku banku jednostavno ne postoje. Zbog toga klijent ne može da se žali nikome! Jedino ko bi u ovom slučaju mogao da reaguje jeste Poverenik za zaštitu podatka ličnosti, jer su Rajfajzen i Unikredit banka nezakonito delile informacije o ovom klijentu - kaže Gavrilović.
On dodaje da ukoliko se ovakva praksa nastavi i banke krenu da odbijaju klijente zbog tužbi, Udruženje "Efektiva" će pozvati građane da gase svoje račune u bankama i da podignu svoje štednje.

Shutterstock

- To će biti u znak protesta, a banke će opet biti na gubitku. Njima nikako ne ide u prilog da gube svoje klijente, od kojih imaju profit i kojima uzimaju kamate za svoje usluge. Mislim da im ovo nije dobar način da odgovore ljude da tuže banke i mislim da će brzo da prestanu sa ovom sramotnom praksom - dodaje on.

Naplaćivali fantomske troškove

Donedavno, i sama Unikredit banka naplaćivala je troškove kredita koji su bili osnov za tužbu. Svako ko je podizao kredit u ovoj banci morao je u startu da izdvoji dva odsto od pozajmljene sume za "administrativni trošak", ali tu nije bio kraj. Ova banka je naplaćivala "godišnju naknadu za održavanje kredita", koja je iznosila 0,5 odsto od pozajmljene sume. Tako je neko ko je od ove banke pozajmio 1.000.000 dinara na četiri godine, za pomenuta dva troška morao da izdvoji 40.000 dinara. U međuvremenu, verovatno zbog problema sa tužbama, Unikredit se odrekla pomenutih fantomskih troškova, bar kada je reč o gotovinskim i kreditima za refinansiranje. Međutim, naknada za administriranje je ostala u slučaju da preko ove banke podižete stambeni kredit, i iznosi jedan odsto od inicijalnog iznosa pozajmice.

Ekonomista Milan Kovačević ocenjuje za Zaštitnik potrošača da je ponašanje Unikredita i Rajfajzen banke nedopustivo jer se na taj način povređuje tržište i vrši se pritisak na klijente da ne ostvaruju svoje pravo da tuže banke iako za to imaju osnova.

- Banke ne bi smele da se dogovaraju o tome ko može da koristi usluge, a ko ne. Jedini razlog zašto bi banka odbila klijenta za podizanje kredita može da bude neispunjavanje uslova za njega, kašnjenje u otplatama, nedovoljna visina plate... Ukoliko je jedini razlog za odbijanje kredita to što je neko ostvario svoja zakonska prava i tužio neku drugu banku, to je zaista nedopustivo! Banke na taj način pokazuju solidarnost jedna prema drugoj, a klijente stavljaju u veoma loš položaj i onda govorimo o jednom lošem poslovanju i monopolu - tvrdi Kovačević.

On dodaje da bi svako ko se oseća kao oštećeni klijent trebalo da se obrati Narodnoj banci Srbije i da sastavi jednu pisanu izjavu o tome što mu je službenica navela kao razlog za odbijanje kredita i da pokaže svoju sumnju da je diskriminisan.
- Najveći problem je što bankari imaju pravo da bez pisanog obrazloženja odbiju davanje kredita. Naime, tu se radi o jednom obostranom poverenju između klijenta i banke i zbog toga je veoma teško dokazivo da su prava nekog ko je odbijen za kredit povređena. Svakako treba da se o ovome priča i da se prekine ovakva praksa da banke među sobom dele poverljive informacije i da sarađuju na ovakav način - kaže Kovačević.
Do zaključenja ovog izdanja od pomenutih banaka nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.
 

Šta treba da znate o tužbi

Ko može da tuži?

* Svi korisnici stambenih, gotovinskih, refinansirajućih kredita, bez obzira na to da li je kredit u evrima, francima ili dinarima
* Bez obzira na to da li je kredit zatvoren ili je aktivan, može se tužiti
* Može se tužiti za provizije obrade, praćenje kredita, prevremenu otplatu, aneksiranje
* Korisnici stambenih kredita mogu da tuže za plaćanje osiguranja kod NKOSK-a
* Nema zastare za tužbu! Mogu da tuže i oni koji su kredit otplatili i pre više od 10 godina
* Istom tužbom mogu da se objedine troškovi obrade kredita i osiguranje kod NKOSK-a (za stambene kredite)


Troškovi sudskog procesa:

* Sudska taksa (taksa na tužbu), zavisi od visine tužbenog zahteva
* Za iznose do 100.000 dinara, taksa je od 2.000 do 6.000 dinara
* Za iznose preko 100.000 dinara, taksa je od 12.000 do 18.000 dinara
* U istoj visini se na kraju postupka plaća taksa na presudu
* Ako se spor uspešno okonča, obe takse se refundiraju korisniku kredita

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem