OBMANJUJUĆE REKLAME! TABLETE ZA PRANJE SUDOVA (ne)moćne protiv okorelih mrlja

OBMANJUJUĆE REKLAME! TABLETE ZA PRANJE SUDOVA (ne)moćne protiv okorelih mrlja Zastitnik potrosaca / Shutterstock
petak, 30. 04. 2021. u 14:15
Reklame za deterdžente za pranje posuđa su, pre svega, agresivne, a zatim i netačne. Inspekcija da uradi istraživanje ovih proizvoda i kazni sve koji se lažno oglašavaju i obmanjuju kupce, kažu stručnjaci

Reklame za tablete za pranje sudova nikada nisu bile agresivnije! Ne samo da se non-stop se "vrte" na televizijskim kanalima, već ove proizvode na društvenim mrežama reklamiraju i mnoge poznate ličnosti koje oduševljeno pričaju o "neverovatnim rezultatima koje postižu u pranju otkad ih koriste". Proizvođači se hvale da njihove tablete otklanjaju i najtvrdokornije mrlje, a na snimcima se pojavljuju nasmejane žene koje iz mašina vade potpuno čiste sudove, bez zapeklih fleka na dnu šerpi i tiganja. To posuđe na reklamama izgleda toliko čisto, gotovo kao da je tek kupljeno i još uvek nije ni upotrebljeno.

Međutim, u praksi to baš i nije tako! Udruženjima za zaštitu potrošača sve češće javljaju se nezadovoljni kupci koji tvrde da tablete brendova dostupnih u Srbiji nikako ne postižu rezultate koji su pokazani u reklamama.

Iskustva kupaca

Iskustva potrošača kažu da sudovi ostaju umrljani i nakon pranja na veoma visokim temperaturama
Zoran Nikolić, NOPS

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbija (NOPS) kaže da su zabeležene česte pritužbe građana zbog kapsula za mašine za sudove, jer ne mogu da otklone ni najobičnije mrlje od hrane, a kamoli one tvrdokorne.

- Reklame za deterdžente za pranje posuđa su, pre svega, agresivne, a zatim i netačne. Na televizijama se često reklamiraju čudotvorne kapsule za pranje sudova koje mogu da otklone i mrlje stare i po nekoliko dana, i to bez ispiranja pod mlazom vode. Iskustva potrošača kažu da je to apsolutno netačno i da sudovi ostaju umrljani i nakon pranja na veoma visokim temperaturama - kaže Nikolić.

Prevarno oglašavanje

Jasno je da tablete ne mogu da urade ono čime se oni hvale u reklami. Zbog toga je ovo primer prevarnog oglašavanja
Nenad Bumbić, "Zaštita potrošača"

On dodaje da je NOPS imao pritužbe čak i proizvođača sudomašina zbog lošeg kvaliteta kapsula za pranje suđa.
- Čak tri veoma renomirana i najpopularnija proizvođača mašina za pranje sudova požalila su se kako često dobijaju reklamacije na uređaje. Važno je napomenuti da nije mašina uvek kriva i da se razlog za nezadovoljstvo potrošača u stvari krije u lošem kvalitetu deterdženta. Lažne reklame o "magičnim" kapsulama za pranje posuđa u stvari tako nanose štetu i potrošačima, ali i proizvođačima sudomašina i firmama koje ih prodaju. Zato bi trebalo inspekcija da uradi veliko istraživanje na temu ovih proizvoda i kazni sve koji se lažno oglašavaju i obmanjuju kupce - dodaje Nikolić.

Sa njim se slaže i predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić, koji smatra da ako određeni brend u svojoj reklami tvrdi da njihove tablete za sudomašinu "peru čak i tvrdokorne mrlje", onda to zaista i moraju da urade.

- U tom slučaju moraju da operu bukvalno sve i da se posuđe "cakli"! Ako suđe nije potpuno oprano, sasvim je jasno da te tablete ne mogu da urade ono čime se oni hvale u reklami. Zbog toga možemo reći da je ovo primer prevarnog oglašavanja, ali i dovođenja potrošača u zabludu uveravajući ih da će uz njihov proizvod dobiti željene rezultate. Proizvođači koriste i to što zakonski nije definisano šta znači "tvrdokorna mrlja". Takođe, prevara je i to što oni nikada ne kažu da će rezultat pranja zavisiti i od kvaliteta vode. Toga se sete tek kada se kupci žale i reklamiraju proizvod, pa onda kažu: "Vama je voda tvrda, da je kako treba tableta bi radila" - rekao je on.

Zastitnik potrosaca / Shutterstock

Naš sagovornik savetuje potrošače da proizvode ne kupuju samo zato što je na pakovanju ime poznatog brenda, jer postoji velika verovatnoća da ćemo proći mnogo skuplje nego što bi trebalo, a očekivani rezultati će izostati.

- Mi u Srbiji smo ono što se u svetu zove reklamožderi, najviše kupujemo one proizvode koji se najviše "vrte" po televizijskim kanalima! Kao po pravilu, ti proizvodi su uglavnom i najskuplji u prodavnici. Najbolje na tržištu prolaze one kompanije koje imaju agresivne reklame, koje se non-stop puštaju na televiziji. Nekada je je zaista važilo pravilo kojim se vodio veći deo potrošača pri kupovini, a to je da je skuplje i kvalitetnije. Nažalost, to više nikako ne sme da nam bude parola, jer to prosto više ne važi! Cena je sada odraz popularnosti nekog brenda, plaćate samo marku, a to nema nikakve veze sa kvalitetom. Apelujem na potrošače da ne kupuju određenu robu samo zato što je brend, već da sami vide koji im proizvod najviše odgovara. Nemojte bacati novac, niti verovati da je neki artikal najbolji samo zato što je najskuplji. U većini slučajeva samo ćete baciće mnogo veće pare, a kvalitet će izostati - napominje Bumbić.

Testovi lek za manipulacije

Analizu tableta za pranje sudova uradilo je australijsko udruženje potrošača, a ono je pokazalo da skuplje ne znači i kvalitetnije. Oni su testirali kako u praksi pere na desetine vrsta mašinskih deterdženata za sudove, a mi smo izdvojili one koji se mogu naći i na našem tržištu. (pogledaj grafiku).
Ubedljivo najskuplje tablete koje se mogu naći na našem tržištu jesu "Fairy platinum", čije pakovanje od 45 kapsula košta čak 1.699 dinara. Jedno pranje posuđa u sudomašini koštaće 37,7 dinara, što je drastično više novca nego što biste potrošili kupovinom proizvoda bilo kog drugog proizvođača. I to bi bilo u redu da su vaši sudovi nakon pranja mnogo čistiji nego kada koristite neku drugu kapsulu, ali to ovde nije slučaj! Isti slučaj je i sa "Finish powerball all in one" i "Finish powerball all in one max" kapsulama.

U Srbiji do sada se nisu obavljala istraživanja koja bi pokazala efikasnost ovih tableta. Predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić kaže da je nedostatak novca za testiranje proizvoda veliki problem za potrošače, jer se proizvođačima tako otvara prostor za manipulaciju.

Pogledajte rezultate testa OVDE.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem