POTROŠAČI SMATRAJU DA SU OBMANUTI! Jedna cena onlajn, a druga u radnji

POTROŠAČI SMATRAJU DA SU OBMANUTI! Jedna cena onlajn, a druga u radnji Shutterstock
petak, 30. 04. 2021. u 14:19
Različite cene u prodavnici i na sajtu dozvoljene su samo ukoliko to jasno piše na prodajnom mestu, objašnjavaju stručnjaci

Redakciji Zaštitnika potrošača stiže sve više žalbi na trgovce koji svoju robu prodaju i u radnji i onlajn, i oni što ih upućuju tvrde da su obmanuti kada je reč o ceni. Oni, naime, smatraju da su prevareni jer na sajtu stoji jedna cena, a kada odu u prodavnicu da pazare isti taj proizvod, on je skuplji.

Milena Rajković iz Kragujevca je jedna od njih. Kako kaže, na sajtu jednog poznatog brenda pronašla je "puma" patike po ceni od 5.800 dinara. Ipak, htela je da ih prvo proba, te je pronašla radnju u kojoj je dostupna njena veličina.

- Pronašla sam patike koje su mi se svidele, a i cena mi je odgovarala. Ipak, želela sam prvo da ih probam, pa sam se uputila u prodavnicu. Veličina mi je odgovarala, svidele su mi se i uživo, pa sam ih kupila. Platila sam karticom, nisam ni obratila pažnju na iznos. Tek kada sam stigla kući, videla sam da mi je naplaćeno 6.300 dinara. Dakle, 500 dinara više nego što je na sajtu te radnje. Proverila sam još jednom, na sajtu je pisalo i dalje da koštaju 5.800. Istina, iznad je bila precrtana cena od 6.300, ali nije stajala nikakva napomena. Otišla sam sutradan u prodavnicu da se žalim, a tamo su mi rekli da cena nije ista ako se kupuje onlajn i u radnji. Međutim, to nigde ne piše, bar ja nisam mogla da pronađem, čak ni kada se proverava dostupnost u radnjama. Nije problem u 500 dinara, već je to stvar principa - kaže Rajkovićeva.

Šta kaže Zakon

Ukoliko je na sajtu oglašena akcija, a da nije navedeno da popust važi samo za kupovinu putem interneta, onda se sniženje odnosi na te proizvode i kada se pazare u radnji, čak i kada su u objektu istaknute više cene
Mladen Alfirović, NOPS

Isti problem je imao penzioner iz Kraljeva Milan Stajić, koji u prodavnici umalo nije platio šporet 2.500 dinara više u odnosu na cenu istaknutu na sajtu.
- Ćerka mi je pronašla šporet za 23.500 na sajtu, ali ja sam hteo da ga pogledam uživo. Kada sam se uverio da mi odgovara, odmah sam hteo da ga kupim. Prodavačica mi je otkucala račun na 26.000. Kada sam pitao kako je sad ta cena, rekla mi je da, ako poručim preko interneta, biće mi jeftinije. Baš sam bio besan, jer valjda bi dete to odmah videlo i ne bi me pustio da se mučim i idem u radnju. Odustao sam od kupovine na licu mesta, pa su mi deca kupila preko interneta - ispričao nam je Stajić i upitao da li trgovci imaju pravo da istu stvar prodaju po različitim cenama.

Shutterstock

Prema rečima stručnjaka, to je zakonito, ali samo pod uslovom da je jasno naznačeno na prodajnom mestu.
- Kupci treba da znaju da, ukoliko je na sajtu trgovca oglašena akcija za određenu robu, a da nije navedeno da taj popust važi samo za kupovinu putem interneta, onda se sniženje odnosi na te proizvode i kada se pazare u radnji, čak i kada su u objektu istaknute više cene. U toj situaciji potrošač je doneo ekonomsku odluku na osnovu onoga što je video na sajtu - objašnjava Mladen Alfirović iz NOPS-a. i dodaje:

- Zakon posmatra potrošača kao ekonomski slabiju stranu i predugovorno obaveštavanje i ugovori uvek se tumače u njegovu korist. Ako je trgovac nešto propustio da pojasni i da precizno definiše, uvek će se gledati ono što ima više koristi za kupca. Ne treba potrošač da juri prodavca da mu objašnjava šta znače dve cene koje su navedene. Posebni uslovi prodaje treba da budu istaknuti pored proizvoda.

Obaveze za onlajn prodavnice

Obaveze za sve firme koje imaju onlajn prodaju su:
- isticanje obaveznih informacija o trgovcu
- označavanje cena
- zakjučenje ugovora u elektronskom obliku
Označavanje cena je propisano kao zakonska obaveza. Internet prodavnice u Srbiji obavezne su da imaju jasno i nedvosmisleno naznačene sve cene. Takođe, mora da se naznači da li je u cenu uračunata dostava, zatim manipulativni troškovi i drugi eventualni dodatni troškovi.


 

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem