NOVI UDAR NA DŽEPOVE VOZAČA! Perioničarski kartel! Skratili vreme trajanja žetona sa 180 na samo 120 sekundi

NOVI UDAR NA DŽEPOVE VOZAČA! Perioničarski kartel! Skratili vreme trajanja žetona sa 180 na samo 120 sekundi Shutterstock
sreda, 18. 08. 2021. u 19:20
Procurio spisak auto-perionica koje su istovremeno dogovorile da perfidno poskupe svoje usluge, i to tako što će mušterijama da smanje trajanje jednog žetona. Ovo je kartelsko udruživanje, koje je strogo kažnjivo, upozoravaju sagovornici Zaštitnika

Nakon brojnih prevara vozača prodavanjem neispravnih novih automobila koje u garanciji ne žele da im zamene, potkradanja na pumpama naplaćivanjem više benzina nego što može da stane u rezervoar, povećanja cena i drakonskih pravila na tehničkim pregledima, konstantnog poskupljenja goriva i putarina, što je dovelo do toga da je imati kola postalo pravi luksuz, na red je došla najnovija stravična obmana sa uslužnim auto-perionicama. Naime, krajem jula oko 50 auto-perionica sklopilo je tajni dogovor da vreme pranja za jedan kupljeni žeton skrate sa 180 na 120 sekundi. To na prvi pogled izgleda naivno, ali nije, jer je vozač za 180 sekundi jedva uspevao da opere automobil, a sada, nakon što je vreme smanjeno, svako mora da kupi barem dva žetona, čime je direktno duplirana cena pranja. Osim toga što su na najpodliji način faktički duplirali cenu pranja vozila, auto-perionice su počinile i mnogo veći prestup koji se zove kartelsko udruživanje i koji se i u našoj zemlji, kao i u celom svetu, najrigoroznije kažnjava.

Da pojasnimo, samim tim što se većina samouslužnih auto-perionica tajno dogovorila da smanji vreme pranja, one su potrošače prinudile da nemaju alternativu i da moraju da izdvoje duplo veći novac, što se grubo krši sa načelima tržišta i konkurencije. Kolika je kriminalna radnja u pitanju, najbolje govori spisak nešto više od 40 auto-perionica koje su se na zajedničkoj Vajber grupi dogovorile da istog dana "ukradu" potrošačima 60 sekundi pranja i nateraju ih da umesto jednog, kupe dva žetona. Taj spisak je nečijom nepažnjom došao do Udruženja potrošača "Efektiva", koje ga je odmah javno objavilo.

Shutterstock

Reakcija Komisije

U ovom slučaju bi trebalo da reaguje Komisija za zaštitu konkurencije i da zatvori firme koje su u ovakvim dogovorima učestvovale i uz to ih drakonski kazni
Petar Bogosavljević, "Pokret potrošača"

Da stvar bude gora, iako je kartelsko udruživanje na štetu potrošača "isplivalo" u javnost, vlasnici auto-perionica sa spiska se nisu potrudili da vrate ranije uslove, već je i većina firmi iz ove branše uradile isto po modelu "kad mogu oni, možemo i mi", tako da je sada bukvalno nemoguće naći samouslužnu auto-perionicu u Beogradu u kojoj i dalje za jedan žeton dobijate 180 sekundi za pranje.

Jedina svetla tačka je što su se protiv ovog očiglednog kriminala podigli potrošači na društvenim mrežama, koji masovno pozivaju na bojkot samouslužnih auto-perionica kako bi im gubitkom mušterija i profita stavili do znanja da ne smeju da rade ovakve stvari. Takođe, potrošači su ukazali i na brojne druge prevare i kršenje zakona, od toga da namerno puste slab mlaz vode da biste morali da kupite više žetona dok sperete automobil do toga da koriste najjeftiniju hemiju, što je na stotinama vozila dovelo do ljuštenja laka, a to su oštećenima potvrdili i u svim farbarama. Prevaranti u samouslužnim auto-perionicama, kojima očigledno nikada nije dosta nezakonitog ekstraprofita, otišli su i korak dalje da ionako skraćeno vreme dodatno "krajcuju", pa su tako brojni vozači merenjem na štopericu ustanovili da umesto obećanih 120 sekundi, pranje traje svega 90.

Kartelsko udruživanje

U pitanju je kartelsko udruživanje, koje je jedan od najtežih prekršaja i za koji su predviđene drakonske kazne, oduzimanje 10 odsto godišnjih prihoda pa čak i zatvaranje tih firmi
Dejan Gavrilović, "Efektiva"

Stručnjaci i predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača za naš list su istakli da je ovo klasičan primer kartelskog udruživanja, koje bi nadležni organi odmah morali najstrože da sankcionišu oduzimanjem 10 odsto godišnjeg profita i zatvaranjem firmi. Oni takođe tvrde da je u slučajevima gde vam smanje broj sekundi koje ste platili, evidentno krivično delo prevare, dok je kod situacija sa slabijim mlazom vode u pitanju obmanjujuća poslovna praksa, koja je takođe kažnjiva po Zakonu o zaštiti potrošača. Za najnekvalitetnije deterdžente koji izazivaju oštećenja na automobilima smatraju da su samouslužne perionice dužne da nadoknade štetu svakom vozaču ili da se pravda potraži na sudu, gde će uz štetu morati da plate i sve sudske troškove.

Dejan Gavrilović, prvi čovek Udruženja "Efektiva", zahvaljujući kom je otkrivena ova velika afera, kaže za naš list da se na kartelsko udruživanje na direktnu štetu potrošača ne sme sedeti skrštenih ruku i da će sve prijaviti Komisiji za zaštitu konkurencije.

Perionice se "vade": Poskupeli deterdženti i struja

Na stotine nezadovoljnih vozača postavljale su pitanja perionicama zbog čega su donele ovu ničim opravdanu odluku o smanjenju vremena, a faktički i poskupljenju same usluge. Kako kažu, odgovor koji su najčešće dobijali u različitim samouslužnim auto-perionicama je da je usluga morala da poskupi jer je deterdžent poskupeo tri puta, a uz njega i struja. Uvidom u cene ustanovili smo da nije bilo osetnog poskupljenja nijedne od dve stvari koje navode, tako da ne znamo da li je ovo samo lažan izgovor ili još jedan kartelski dogovor šta da kažu ukoliko se neka mušterija pobuni.

- Ovo je izuzetno ozbiljna stvar, pogotovo što je spisak perionica koje su se dogovorile da istovremeno smanje trajanje pranja za jedan žeton sa tri na dva minuta došao iz Vajber grupe u kojoj su se svi oni međusobno dogovarali i napravili dil. Dakle, nije problem promeniti cenu niti smanjiti vreme, ali kada toliko različitih firmi to ugovore, tu onda nema konkurencije, što je zabranjeno i šteti potrošačima. U pitanju je takozvano kartelsko udruživanje, koje je jedan od najtežih prekršaja svuda u svetu i za koji su predviđene drakonske kazne, oduzimanje 10 odsto godišnjih prihoda, pa čak i zatvaranje tih firmi. Oni su odlučili da napakoste svima onima koji automobile mogu da operu za 180 sekundi i da ih sa smanjenjem na 120 sekundi praktično nateraju da kupe još jedan žeton i tako duplo plate uslugu. Vreme jeste smanjeno za 33 odsto, ali je cena usluge duplirana jer ste prinuđeni da kupujete dva žetona umesto jednog. Da ne govorim za one kojima treba više vremena da operu automobil i koji uvek uzimaju dva žetona, njima je sa šest minuta smanjeno na četiri. Na ovakve stvari ne može i ne sme da se ćuti i naša organizacija će ceo slučaj prijaviti Komisiji za zaštitu konkurencije - rekao je Gavrilović.

Naš sagovornik se osvrnuo i na ostale prevare u ovoj sferi.
- Nakon što smo ovo objavili, na videlo su izašle i brojne druge prevare samouslužnih auto-perionica koje su ljudi počeli masovno da nam prijavljuju. Što se tiče prijava da potrošači ne dobijaju ni ono vreme koje im auto perionica garantuje za žeton i da umesto 120 sekundi pranje traje 90 sekundi, ako se ispostavi da je istina, spada u krivično delo prevare. Realno je da potrošači uglavnom ne mere vreme, nego se trude da što pre operu automobil, tako da je sasvim moguće da su perionice pokušavaju tako da ih prevare i u najskorijem roku ćemo na terenu proveriti istinitost tih navoda. Što se tiče oštećenja od nekvalitetnih deterdženata, i mi smo primetili da su u perionicama deterdženti i sama pena različiti. Ako je to nekome oštetilo lak na kolima, perionica to mora da nadoknadi ili u suprotnom potrošač treba da je tuži, pa će platiti i štetu i sudske troškove. Što se tiče smanjivanja mlaza vode kako bi se onemogućilo normalno pranje i naterao potrošač na kupovinu još žetona, to se najlakše rešava tako što vozači više neće ići u te perionice, njima će drastično opasti prihod i moraće ili da posluju pošteno ili da koriguju cene ili da ugase firme. U svemu ovome ima elemenata obmanjujuće i prevarne poslovne prakse i svakoga kome se neki od ovih slučajeva dogodio pozivamo da prijavi to Tržišnoj inspekciji, a mi kao udruženje, ukoliko ustanovimo da je sve ovo tačno, uz žalbe potrošača podnećemo prijavu Ministarstvu trgovine da inspekcija što pre reaguje u cilju zaštite kolektivnih interesa - jasan je Gavrilović.

Najveća kazna je bojkot

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević smatra da je najbolje rešenje da potrošači bojkotuju sve ove perionice.
- Ovde je očigledno kartelsko udruživanje, koje je izuzetno težak prekršaj. Tu bi po Zakonu o konkurenciji morala da reaguje Komisija za zaštitu konkurencije i da zatvori firme koje su u ovakvim dogovorima učestvovale i uz to ih drakonski kazni. Što se tiče ostalih prevara, tu na osnovu žalbi većeg broja potrošača mora da reaguje Tržišna inspekcija i takođe izrekne milionske kazne shodno Zakonu o zaštiti potrošača. Međutim, sve je to na dugom štapu i pitanje je koliko će vremena trebati da se dođe do pravde zakonskim putem. Zato smatram da je ideja potrošača o bojkotu samouslužnih auto-perionica najbolja opcija i da će ih to ubedljivo najviše pogoditi jer će izgubiti mušterije i profit. Tako će jedino shvatiti da imaju samo dve opcije: da posluju pošteno ili da se ugase - iskren je Bogosavljević.

Perionice koje su ugovorile smanjenje perioda pranja

1. STECO - AUTOPUT
2. STECO - BELE VODE
3. RADNIČKI - TOŠIN BUNAR
4. ICE BOX - TOŠIN BUNAR KOD LIDLA
5. ICE BOX - ALTINA
6. ARENA - 10 BOXOVA U GARAŽI
7. OBILIĆ - STADION OBiLIĆA
8. SOLO WASH - ALTINA KOD HOTELA ZADER WASH
9. SOLO WASH - MLADENOVAC NA PARKINGU TRŽNOG CENTRA
10. AUTO SPA - B. KOSA KOD IDEE I MC DONALDSA
11. R&B - BRAĆE JERKOVIĆ; KRUŽNI PUT
12. TELTUA - LUKA BEOGRAD
13. TELTUA - BULEVAR KOD KLUZA
14. AVALA WASH - KOD HOTELA 1.000 RUŽA
15. BRKIĆ - SREMČICA
16. BRKIĆ - BARAJEVO
17. BM SELF SERVICE - ZAPLANJSKA
18. BM SELF SERVICE - SMEDEREVSKI PUT KOD NIS PUMPE
19. BM SELF SERVICE - BUL. PEKA DAPČEVIĆA
20. TERZIĆ - MELJAK
21. MISAL - BANOVCI
22. BAZA - BELE VODE
23. ALTA LUX - VOJVODE STEPE ISPOD "TORLAKA"
24. WASH N GO - ČUKARIČKA PADINA
25. WASH N GO - VIDIKOVAC
27. RC CAR WASH - BUL. PEKE DAPČEVIĆA
28. RC CAR WASH - VOŽDOVAČKI KRUŽNI PUT
29. LAGUNA MML - BOSANSKA 47
30. MV GOLDEN WASH - STARI BANOVCI
31. CAR WASH - RAKOVICA; BUL. PATRIJARHA PAVLA
32. MAJDAN CAR WASH
33. KM - WASH
34. LORENZO CAR WASH - ŽELEZNIK
35. HILL CAR WASH RADAKOVIĆ MML
36. VD BLUE CAR WASH - ŽELEZNIK
37. PLANETA GUMA - ŽELEZNIK
38. FORZA - BATAJNICA
39. GOLD TAR - BATAJNICA
41. BN BOSS - BATAJNICA
42. H20 PRVOMAJSKA - ZEMUN
43. VASA EHRLE - PAZOVA

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem