Ko se požali u Eurobanci, to debelo plati! Svojim klijentima nezakonito naplaćuju reklamacije

Ko se požali u Eurobanci, to debelo plati! Svojim klijentima nezakonito naplaćuju reklamacije Zastitnik potrosaca
sreda, 25. 08. 2021. u 18:40
* Ova banka naplaćuje naknadu za neopravdanu ili neosnovanu reklamaciju po čekovima, čime je ugrozila osnovno pravo svakog potrošača i klijenta banke da uloži prigovor

Kad god se ponadate da je lista nezakonitih troškova koje banke naplaćuju napokon završena, pojavi se neki novi neshvatljiv i neopravdan ceh kojim pelješe klijente. Jedan od njih je naplaćivanje reklamacije, koji smo pronašli u cenovniku Eurobanke.

Ova banka naplaćuje naknadu za neopravdanu ili neosnovanu reklamaciju po čekovima, čime je ugrozila osnovno pravo svakog potrošača i klijenta banke da uloži prigovor. U Eurobanci banci ovu stavku naplaćuju 200 dinara, a u cenovnik dodali i "reklamacije, urgencije i prenos poruka po nalogu klijenta", koji potrošače košta čak 1.200 dinara.

Da sve bude gore, Narodna banka Srbije (NBS) je jasno propisala da je naplata prigovora klijentima izričito zabranjena. Stručnjaci i predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača tvrde da je ovo prvorazredni skandal, koji će sa svim onim "fantomskim" nametima pre njega naterati ljude da se pobune, da ugase tekuće račune, čime bismo se vratili u srednji vek.

Bez osnova

Ti troškovi nemaju nikakvog osnova, jer ne postoji nijedna radnja kojom oni mogu da ih opravdaju
Zoran Nikolić, NOPS

U saopštenju NBS stoji jasna osuda ovakvog poslovanja banaka i naplaćivanja čak i najobičnijih prigovora.
- Banka svojim klijentima ne može da naplati naknadu niti bilo koje druge troškove kada postupa po njihovom prigovoru. S druge strane, ukoliko se klijent ne žali na njihov rad, već ako banka preduzima mere da bi rešila klijentov problem, sa na primer trgovinom, onda imaju pravo i na naknadu - objašnjavaju u NBS i dodaju:
- Iako ova naknada očigledno stoji u bankarskim tarifnicima, finansijske institucije su nas uverile da to ne naplaćuju. Naime, u kontrolnom postupku, banke koje imaju naknade za neosnovane reklamacije tvrde, a neke su to i dokumentovale, da te naknade u praksi ne naplaćuju, posebno u situaciji kada se radi o prigovoru korisnika u smislu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga.

Shutterstock

Potrošači, ali i predstavnici njihovih udruženja pozivaju Narodnu banku da sve ovakve stvari sankcioniše.
- Stvarno više ne znam šta u NBS čekaju, da li da svi polude i ukinu tekuće račune, pošto nigde u zakonu ne piše da ste u obavezi da imate tekući račun. Tako bismo se vratili u srednji vek i sve plaćali i naplaćivali "na ruke". Ovo je sunovrat kompletnog bankarskog sistema. Gde u svetu ima da vam neko naplati 200, 300 ili 1.200 dinara za reklamaciju? Pa to je pravo dobijeno sredinom prošlog veka i ono mora da bude potpuno besplatno - rekao nam je Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) i dodao:

Ne mogu da naplate

Banka svojim klijentima ne može da naplati naknadu niti bilo koje druge troškove, kada postupa po njihovom prigovoru
Narodna banka Srbije

- U ovom slučaju je prekršen i Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga. Zato se postavlja pitanje šta znači obrazloženje Narodne banke da ta naplata postoji u cenovnicima, ali da se u praksi ne naplaćuje. Pa čim postoji u cenovniku, znači da mogu da naplate! Sad bi mi trebalo da im verujemo na reč da neće. Zbog toga je neophodno da ih Narodna banka Srbije prvo opomene, pa ako nakon opomene ne ukinu taj trošak, da ih shodno zakonu rigorozno kazni. Ti troškovi nemaju nikakvog osnova, jer ne postoji nijedna radnja kojom oni mogu da ih opravdaju i da objasne šta tačno naplaćuju. Pa podrazumeva se da u banci postoje neki papiri i da ti ljudi moraju tamo nešto da rade. Zamislite da vam u prodavnici naplate stavljanje stvari u kesu kao dodatan trošak, bilo bi apsurdno kao i ovo, jer je to u sklopu njihovog posla.
Do zaključenja ovog izdanja od Eurobanke nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

Nikolić: Svi posluju po istom principu

Zoran Nikolić je predložio da se napravi javni apel da bar jedna banka ukine sve "fantomske" troškove osim onog osnovnog.
- Na tržištu imamo 24 banke, ali nemamo neki izbor jer sve više ili manje posluju slično. Kad bismo mogli svi kolektivno da zamolimo samo jednu banku da ukine te nezakonite troškove i da zadrži samo naplatu održavanja računa i redovne kamate, mislim da bi svi potrošači pohrlili tamo. Za pet dana tvrdim da bi dobili milion novih klijenata i ovakav potez bi im se sigurno isplatio - smatra Nikolić.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem