KRADUCKANJE! JEDNA CENA NA PROIZVODU, NA KASI I RAČUNU VEĆA! U "Juhor" radnjama potkradaju na sitno!

KRADUCKANJE! JEDNA CENA NA PROIZVODU, NA KASI I RAČUNU VEĆA! U Juhor radnjama potkradaju na sitno! InformerDN
utorak, 15. 02. 2022. u 14:45
Na nalepnici piše da je cena za kilogram mesnog pikant uštipka 479 dinara, a na fiskalnom računu 499,99 dinara. Prema zakonu, trgovac mora da vam naplati iznos istaknut na proizvodu, bez obzira na to da li je u pitanju slučajna ili namerna greška

Kada kupujete meso i prerađevine u "Juhorovim" radnjama, dobro proverite cenu koja vam je otkucana na nalepnici prilikom merenja i ono što piše na fiskalnom računu. Sudeći prema iskustvu kupaca, može vam se desiti da na vitrini bude jedna, a na kasi druga, naravno, veća naplaćena suma!

Potrošačko udruženje "Efektiva" na svojoj zvaničnoj Fejsbuk stranici podelilo je fotografiju koja upravo ukazuje na takav slučaj. Naime, na nalepnici na samom proizvodu piše da je cena za kilogram mesnog pikant uštipka 479 dinara, a da kupac treba da plati da izmerenu količinu od 265 grama 126,94 dinara.

Međutim, na kasi ga je sačekao drugi iznos. Na fiskalnom računu piše da je cena za kilogram ove namirnice 499,99 dinara, a da je ceh ovog potrošača 132,5 dinara.
- Još jedno potkradanje na sitno! Možda nije namera, ali ovakvih pojava ima previše u našim radnjama, pa je postalo skroz normalno da potrošač mora da proverava cenu, gramažu, obim, sastojke... - piše u opisu objavljene fotografije iz "Juhorove" prodavnice.

printskrin/fejsbuk/efektiva

Iako je u ovom slučaju reč o simboličnoj sumi od šest dinara, kupci moraju da znaju da je trgovac, prema zakonu, u obavezi da naplati cenu koja je istaknuta na proizvodu, bez ikakvih izuzetaka. Naime, kupca ne treba da zanima ni zašto ni kako je došlo do raskoraka - slučajno ili namerno. Njegovo je pravo da roba bude naplaćena po istaknutoj ceni (pogledajte okvir).
Ispod pomenute fotografije potrošači su podelili slična iskustva.

InformerDN

Nikola Pejić kaže da je to uobičajena praksa svuda.
- Na policama ostave akcijske cene sa fusnotom kad akcija ističe, treba ti lupa da pročitaš, a na kasi naplate regularnu cenu koja je često i do 50 odsto viša, pa ko primeti - primeti. A većinu ljudi je i blam da se žale. Dok je ovaca, biće i šišanja - napisao je Pejić.
Sa njim se složila i Julijana Milovanović Radojević.
- U svim prodavnicama tako, jedna cena piše, a drugu ti kucaju na kasi!

Predsednik udruženja "Efektiva" Dejan Gavrilović apeluje na kupce da se ne odriču svojih prava.
- Prema zakonu, potrošač treba proizvod da plati po ceni koja je istaknuta na polici. Međutim, problem je što kupci razliku u ceni uoče tek kada dođu kući. A onda ne žele za sitan novac da se vraćaju u prodavnicu i da se "bakću" sa prodavcem. Ima i onih koji kažu "zaposleni u supermarketima rade za mali novac, neću još i ja da mu" izbijam" pare iz džepa". A to ne treba raditi, jer je zbog ovakvih razmišljanja u nekim radnjama bukvalno postala poslovna praksa da na raf lepe jednu cenu, a na kasi naplaćuju drugu! - naglašava Gavrilović i dodaje:

- Nažalost, trgovci se neće dovesti u red sve dok ih neko "ne lupi po džepu". Ovo je klasična nepoštena poslovna praksa, koja je toliko uzela maha da Tržišna inspekcija, kada bi kažnjavala svaki ovakav prekršaj, mogla bi da napuni državni budžet. Ovo je kažnjivo zakonom, inspekcije treba da reaguju i kazne odgovorne, a propisana kazna za ovaj prekršaj je od 300.000 do dva miliona dinara.

Saveti kupcima

Bez obzira na to da li je reč o neznanju ili o bezobrazluku, ako ne reagujete, nećete ni ostvariti svoja prava.
* Uvek kada primetite nešto što nije ispravno, usmeno prigovorite trgovcu u samom objektu. Zahtevajte objašnjenje, tražite povraćaj novca i slično
* Uvek obezbedite dokaze (fotografišite cene, sačuvajte račune)
* Ako prigovor na licu mesta ne urodi plodom, pismeno prigovorite, i nagovestite trgovcu da ćete sve prijaviti Tržišnoj inspekciji
* Podnesite prijavu Tržišnoj inspekciji i obratite se udruženju za zaštitu potrošača. Prijavu možete dostaviti i Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine

Šta tačno kaže zakon

Zakon o zaštiti potrošača kaže:
* Trgovac je dužan da na nedvosmislen, čitak i lako uočljiv način istakne prodajnu, odnosno jediničnu cenu robe ili usluge
* Trgovac mora da se pridržava istaknute cene i uslova prodaje
* Obmanjujuća poslovna praksa je poslovna praksa trgovca kojom navodi ili preti da navede potrošača da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, tako što mu daje netačna obaveštenja u pogledu cene ili načina na koji je obračunata ili postojanja određenih pogodnosti u pogledu cene
Zakon o trgovini takođe govori o isticanju cene.
* Trgovac je dužan da na jasan, nesumnjiv, lako uočljiv i čitljiv način istakne prodajnu cenu u dinarima (konačna cena po jedinici robe, uključujući poreze i dažbine) na robi odnosno ambalaži, neposredno pored robe ili u slučaju daljinske trgovine neposredno pored prikaza ili opisa robe.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem