'SMRŠALI' SLATKIŠI! Manja gramaža 'napolitanki', 'noblica'..

SMRŠALI SLATKIŠI! Manja gramaža napolitanki, noblica.. Shutterstock/Informer
utorak, 18. 01. 2022. u 17:47
* U istoj kutiji, umesto četiri, "Štark" je zapakovao tri reda "napolitanki", dok se u kutiji "noblica", umesto nekadašnjih devet, sada nalazi šest komada keksića * Srpski potrošači su već godinama žrtve ovakvih trikova koji podrazumevaju manju gramažu za iste pare, kažu naši sagovornici

Ljubitelji slatkiša treba dobro da obrate pažnju kada kupuju omiljene poslastice jer ima čak nekoliko primera na domaćem tržištu gde su proizvođači svojim proizvodima smanjili gramažu, ali su svi zadržali istu cenu!

Prema rečima domaćih stručnjaka iz oblasti zaštite potrošača, kompanije koje proizvode ove slatkiše ovim poslovnim potezom nisu napravile grešku niti prekršile nijedan zakon. Ipak, mnogi potrošači na ovaj način mogu biti dovedeni u zabludu verujući po navici da kupuju mnogo više proizvoda nego što je to zapravo slučaj. Zbog toga, savetuju u zaštiti potrošača, da bi izbegli donošenje loše ekonomske odluke, kupci treba da pogledaju deklaraciju i samu težinu proizvoda pre nego što isti stave u potrošačku korpu i zapute se ka kasi supermarketa. Na taj način izbeći će da kupe poluprazne kutije čokoladica i keksića.

Jedan od drastičnijih primera je svima omiljena "napolitanka"! Iako smo svi navikli da u kutiji "napolitanki" zateknemo četiri reda omiljenog slatkiša, potrošači se neprijatno iznenade kada u pakovanju ugledaju čitav red "napolitanki" manje. Naime, kompanija "Štark" na tržište je izbacila novo pakovanje "napolitanki" koje je po gramaži dosta manje od starog, ali je kutija ostala ista. Zbog toga sada potrošači lako mogu doći u zabunu i u korpu mahinalno ubace kutiju "napolitanki", ubeđeni da su kupili ono što su i do sada godinama pazarili. Međutim, tek kada otvore i vide poluprazno pakovanje, shvate da su dobili mnogo manje proizvoda od očekivanog.

Shutterstock/Informer

Treba napomenuti da ovakvim poslovanjem kompanija "Štark" nije prekršila zakon jer je uredno na poleđini ambalaže napisala tačnu gramažu proizvoda. Ali kupce je zavaralo pakovanje koje je preveliko za sam proizvod! Malo je reći da su ljudi ogorčeni zbog ovakve odluke "Štarka":
"Ja juče kupio. Baš sam se razočarao!", "Tako je bar godinu dana!", "Sramota!", "Čemu velika kutija?", "Ma kradu nas na sve moguće načine", "Bojkot", "Strašno", samo su neki od negativnih komentara potrošača!

Ipak, nije "Štark" jedini. Građani se žale da su i mnoge druge poslastice "smršale"! Iako je gramaža proizvoda smanjena, ambalaža i cena, sa druge strane, ostale su iste! Tako na primer, kažu potrošači, u kutiji "noblica" sada se dobija šest, umesto dosadašnjih devet keksića.
Još jedan korisnik Fejsbuka podelio je svoje neprijatno iskustvo sa još jednim poznatim slatkišem koji obožavaju mnogi i neizostavni je deo mnogih trpeza u Srbiji - "domaćica"!
- U kutiju "domaćice" može stati jedan kilogram proizvoda, a upakovano je manje od 200 grama istog. Masa se može pročitati samo posle detaljne pretrage - napisao je nezadovoljni potrošač na društvenim mrežama.

Shutterstock/Informer

Neizostavno, potrošači spominju i čokolade koje su nekada težile 100 grama, a sada svega 80! O tome se priča već godinama, kupci se bune, ali proizvođači ne reaguju i nemaju nameru da svoje čokolade vrate na staru gramažu. Tako je, na primer, čokolada "najlepše želje" izgubila na kilaži i sada je teška svega 70 grama, dok cena ne da nije mala, već je veća nego kada su težile 100 grama. Uz sve to, oni koji je konzumiraju žale se da sad više liči na šećernu tablu nego na čokoladu.

Da su srpski potrošači već godinama žrtve ovih trikova koji podrazumevaju manju gramažu za iste pare, kažu i naši sagovornici.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović kaže da proizvođači, nažalost, koriste naviku potrošača i dopuštaju sebi da ih obmanjuju.

Twitter


- Ovde se radi o klasičnom marketinškom triku jer se u potpuno istoj ambalaži, istog oblika, sa istom cenom, prodaje proizvod koji je do juče imao veću gramažu. Većina potrošača kupuje po navici, vidi da je pakovanje isto, ali ne obrati pažnju da je njegova gramaža manja. Njemu je najbitnije da je cena ista i ni ne primeti da je sadržaj manji. Mnogi proizvođači to koriste i tako smanjuju gramaže svojih proizvoda, naročito kada sastojci za njihovo pravljenje poskupe na tržištu. Oni na ovaj način ne krše zakon, ali je to nepoštena poslovna praksa jer na taj način zloupotrebljavaju navike potrošača - rekao je Papović.
On dodaje da kupci obavezno obrate pažnju na deklaraciju kako bi izbegli ovakve situacije.
- Najbitnije je da potrošači budu odgovorni i da ne veruju proizvođačima na reč, već da sami provere šta kupuju - kaže Papović.

Loš zakon za kupce, dobra za proizvođače

Predsednik Udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić napominje da proizvođači posluju u skladu sa zakonom i apeluje na kupce da prilikom kupovine upoređuju jedinične cene proizvoda kako bi videli koji je najjeftiniji.
- Velike kompanije izborile su se pre nekoliko godina da se ukine zakon po kom su gramaže bile striktno propisane, što je otvorilo vrata za ovakve trikove proizvođača. Oni su se tada pravdali time da na taj način žele da pomognu kupcima, jer je možda nekome mnogo da kupi 100 grama čokolade. Ipak, njihova prava želja i cilj bila je manipulacija cenama i da potrošačima za iste pare prodaju manje proizvode - napominje Bumbić i dodaje:
- Ono što je važno u kupovini kako ne bismo naseli na ovakve trikove trgovaca jeste da potrošači ne upoređuju cenu samog proizvoda jer će se sigurno kad-tad izgubiti u računanju, već da upoređuju jediničnu cenu proizvoda. Zbog ovakvih situacija mi uporno apelujemo na kupce da se ne oslanjaju na svoje potrošačke navike i na to kako su ranije kupovali, već da pre svake kupovine okrenu poleđinu proizvoda i pronađu gramažu. Tek tada, kad pročitaju koliko zapravo grama nekog proizvoda kupuju, mogu biti sigurni.

U "Štarkovim" "napolitankama" pronašla plastiku

U "Štarkovim" "napolitankama" možete pronaći i parčiće plastike, a kao izvinjenje ova kompanija poslaće vam paket svojih proizvoda!
Upravo to se desilo Violeti Tešić, koja je svoje iskustvo podelila na društvenoj mreži Fejsbuk. Ona je svoju objavu napisala vidno zadovoljna što joj se "Štark" izvinio i na njenu adresu poslao paket svojih slanih i slatkih proizvoda.

Sa druge strane, domaći stručnjaci upozoravaju potrošače da ovakve slučajeve treba da prijave inspekciji, koja će ispitati da li je došlo do propusta u proizvodnji ili je posredi neka druga greška. Ipak, savetuju oni, to potrošači uglavnom ne rade, nego poveruju na reč trgovcu da greška nije njihova i oberučke prihvate paket izvinjenja.

Violeta je "napolitanke" reklamirala, a zatim pristala da uzorak plastike pošalje "Štarku".
- Kupili smo "Štarkove" kakao "napolitanke" posne i u prvoj napolitanci naletela sam na parčence plastike. Reklamirala sam mejlom i pozivom tek kad sam i u poslednjoj našla još jedno parčence plastike. Izašli su mi u susret. Treba da stigne neki dokument koji moram da ispotpisujem i da im pošaljem uzorak plastike koji je slikan. Pitali su me da li imam napolitanku, ali sam im rekla da smo sve pojeli. Ale smo - napisala je ona i dodala emotikon koji plače od smeha.

Kako je dalje navela, u "Štarku" tvrde da greška nije njihova.
- Dobila sam pismo u kom su obrazložili da uzorkovanjem nisu pronašli da je u proizvodnji nastao problem, već je problem u nestručnom pakovanju i rukovanju proizvodom posle transporta iz fabrike. Zbog toga sam dobila od njih paket slatkiša i slaniša kao izvinjenje - rekla je Violeta.

Imate informacije koje želite da podelite sa nama?

Prijavite problem